Fredagsbulletin 24. mai

Nytt og nyttig - fra Nordisk institutt for sjørett

Nærbilde av blomst og sommerfugl

Foto: Unsplash.com

Streik ved UiO

Fra mandag 27. mai er 52 personer på UiO tatt ut i streik, da det ble brudd i disse forhandlingene mellom Unio og Staten.
Nå pågår lovpålagt mekling mellom partene hos Riksmekleren.

UiO sentralt vil komme med fortløpende informasjon på nettsidene og via epost.
Du kan følge med her: https://www.uio.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/2024/mulig-streik-ved-uio.html

Og her: https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2024/05/unio-og-akademikerne-gar-til-streik--uio-rammes-ma.html


Lunsj om institusjonell rettighetspolitikk og publisering 30.mai

Informasjon om arrangementet: Rights Retention: Making it easier for authors to share - University of Oslo Library (uio.no)

Mer informasjon om institusjonell rettighetspolitikk: Institusjonell rettighetspolitikk - Universitetsbiblioteket (uio.no)


Forrige uke var en travel og sommerlig mai-uke, med den 17. i enden

Tusen takk til alle de mange som har bidratt!

Foto: ELAWNET PhD school 2024  i Domus Juridica 16. mai

Foto: ELAWNET 1st annual conference 2024 Dag 1 14 mai i DB14. mai

ELAWNET 1st annual conference 2024  dag 2 i Professorboligen 15. mai

Foto: vitnemålsseremoni for MARL LLM-studentene i Aud 13


Sommeraktivitetsdag for alle ansatte - torsdag 13. juni

UiOs Sommeraktivitetsdag er et årlig tilbud til alle ansatte ved UiO og arrangeres av Bedriftsidrettslaget ved UiO (UiOBIL) – her kan du treffe både Blindern-folk og kolleger fra naborommet

I år kan du delta på:

  • Sykkeltur i marka fra Stryken
  • Skinnelangs
  • Omvisning i Botanisk hage på Tøyen
  • Høyt og lavt klatrepark ved Tryvann

Les mer om aktivitetene og meld deg på via nettskjema på UiOBILs nettsider


Vel gjennomført 2024 symposium i EU/EØS-energirett

14. mai 2024 arrangerte Avdeling for energi- og ressursrett sitt årlige symposium i EU/EØS-energirett, i samarbeid med UiO:Energi & miljø og Fornybar Norge. Les hele nyhetssaken her


Valg av midlertidig vitenskapelig tilsatte til Universitetsstyret er åpen

Valg av midlertidig vitenskapelig tilsatte til Universitetsstyret 2024 åpner tirsdag 21. mai kl. 08:00 og varer til søndag 26. mai kl. 08:00.

Midlertidig vitenskapelige tilsatte med minst 50%-stilling eller midlertidig stilling som professor II har stemmerett ved dette valget.

Valget gjelder for perioden 1. august 2024 til 31. juli 2025. 


DSDays 2025: Send inn "workshop proposal"

DSC (Digital Scholarship Centre) are excited to announce that the call for short workshop proposals for the upcoming DSC Days 2025 event is now open! The event will take place from January 6 to 9, 2025.  

DSC Days provides researchers the opportunity to both teach and learn more about digital tools, methods, and software. We are seeking passionate people who want to share their expertise in the form of a workshop related to digital tools, data management, programming, visualization, and other relevant themes. 

The deadline for workshop proposal submissions is June 20th, 2024. For now, we invite those interested to complete the online submission form. This round of calls is only for short workshop proposals. 

Please share the call with anyone who may be interested in participating. We look forward to hearing your ideas and hope to see you at DSC Days 2025! 

DS Days 2025 is organized by a collaborative effort between the Digital Scholarship Centre (DSC)dScienceCarpentryUiOCodeRefineryUSITElixir OsloIFI (UiO)NHM MaNa (UiO),  and the University of Oslo Library  


Henrik Ringbom i Inrikes

Les hele artikkelen her: Havsrättsprofessor om ryska gränsplaner: ”Stor skillnad om det handlar om uppdatering av baslinje eller gränsändring”


Ola med kronikk i Rett24

Ola har, sammen med Olaf Aagedal, skrevet en kronikk i Rett24. Les kronikken her: 10 år etter jubileumsåret: Grunnlova viktigare igjen etter 2014


Invitasjon til årets sommerfest - mandag 17. juni

Årets sommerfest går til Bygdøy, hvor vi får omvisning og kan høre den fascinerende historien til de to polarskipene Fram og Gjøa.

Se nettsider her: Polarskipet Fram | FRAM (frammuseum.no) og Gjøa: Gjøa velkommen ombord! | FRAM (frammuseum.no)

 

Fram: Museets fremste utstillingsobjekt er polarskipet Fram. Publikum kan fritt gå ombord og under dekk for å se lugarene, lasterommet, byssa, maskinrommet og salongene.  Gjøa var det første skipet som seilte gjennom hele Nordvestpassasjen. Roald Amundsen sto for denne bragden sammen med seks andre 1903-06. Gjøa tilhører i dag Frammuseet på Bygdøy i Oslo, og et vernebygg til skuta ble åpnet i 2013. Det er nå mulig for besøkende å gå ombord!

 

Plan for dagen:

Avreise fra Aker Brygge:

Vi tar Bygdøy-fergen fra Rådhusbrygge (pir) 3 (ved Båtservice) kl. 14.10. Turen ut til Bygdøynes tar ca 10 minutter. Vi kjøper billetter til dere (båt t/r Bygdøy og museet) på forhånd.

Vi får omvisning med vår guide Erlend kl. 14.30 – 16.00. Erlend møter oss ved inngangen til Frammuseet.

Avreise fra Bygdøy til Aker Brygge:

Vi tar vi fergen fra Bygdøynes kl. 16.30 tilbake til Rådhusbrygga.

 

Middag på Restaurant Louise, Aker Brygge kl 17.00

Vi får middag, et glass vin, og dessert. Når man melder seg på i nettskjemaet, får man valget mellom følgende tre menyer:

  • Asiatiske blåskjell (Ingefær / kokos / koriander / fries / sitrongress / chili)
  • Fish`n chips (Saus gribiche / grøn ertekrem med mynte)
  • Linguini pasta med hummersaus (Med gambas stekt i hvitløk / parmesan)

Vi har bordet til kl. 19.30.

Du melder deg på her i nettskjema, samtidig som du velger meny: https://nettskjema.no/a/431392

Frist for påmelding: 1. juni

 

Vi håper å se alle på sommerfesten! Ta med godt humør – og en liten jakke – da det kan være litt kjølig under omvisningen av polarskipene.


Catherine holdt foredrag om havvind i Irland

Catherine holdt foredrag om havvind i går på Energy Ireland. 

"Professor Banet poses many question that need to be addressed to deliver a future-proof market design with offshore wind."

Se mer her


📯 Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen? Ikke nøl med å sende en mail til Hannah (hannah.ruud@jus.uio.no).

Hold deg oppdatert på hva som skjer - medier mm.

NIFS i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Khrono - nyheter om universiteter, høgskoler og forskning

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)

Du kan selv melde deg på (eller av) våre e-postlister

·         Sjørett, onsdagsseminar

·         Energijuridisk klubb

·         Fiskerirett- og havbruk

·         Naturressursrett


Søke reisemidler fra Letterstedska föreningen – frist 15. september/ 15. februar hvert år

Foreningen støtter nordisk samarbeid bla innen vitenskap.

Her kan man søke om å få dekket reisen til/fra nordiske konferanser og seminarer, ekskursjoner, og reise for nordiske gjesteforskere.

Man kan ikke søke om middager, hotellopphold, administrasjon, lønn.

Letterstedtska föreningen – Föreningens uppgift är enligt stadgan att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna med avseende på industri, vetenskap och konst.

(gå til «anslag»)


Press Reader

Alle ansatte og studenter ved UiO har fri tilgang til en rekke norske og internasjonale aviser og tidsskrifter gjennom bibliotekets tjeneste Press Reader


📌Arrangementer ved NIFS 

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

Her ligger interne faglunsjer: Interne faglunsjer


"Alt" du lurer på 

Ansatt-info (For nye, etablerte og midlertidige ansatte)

Ansettelsesforhold - For ansatte

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Informasjon til nyansatte ved Det juridiske fakultet

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Bedriftshelsetjenester

Møterom

Vil du booke kapperommet, kjerka eller møterommet på energiretten? Spør noen i administrasjonen.

Andre møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Innkjøp og faktura? Kontakt alltid Camilla først! 

UiO tar ikke imot fakturaer uten at det er grunnlag i en bestilling. Vi kan ikke betale for noe som ikke er bestilt.
et er Riksrevisjonen som krever dette.

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av fakultetets regnskapsavdeling når Camilla har lagt inn bestilling.

Har man delprosjektnummer er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturamottak ut av det hvis man setter på vår stedkode 12150000 og navn på den ansatte.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Dette gjelder for alt fra møte- og seminarbevertning til kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Kurs og konferanser

Innkjøp: kurs-/konferansedeltakelse

Hovedregel: Du melder deg på selv.

Flere og flere arrangører legger nå betalingsløsning direkte i påmeldingsskjemaet, slik at deltakelse må betales direkte ved påmelding. Da må du gjennomfører påmelding selv, betale faktura, og så legge utlegget som refusjon i DFØ-appen, med opplastet bilde av kvitteringen.

Du kan be Camilla om hjelp. 

1) Fakturaer skal sendes i EHF (dvs. elektronisk) format (fra norske leverandører).

Vi henviser til denne siden: https://www.uio.no/om/samarbeid/sende-faktura-til-uio/

Man må legge inn stedkode og bestillingsnummer (EHF-nummeret, som knytter fakturaen til bestillingen). Dette får leverandøren av Camilla når hun legger inn bestilling, eller du kan gjøre det selv her: Bestilling av varer og tjenester for Juridisk fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).

Har man delprosjektnr er det fint om man oppgir det, men i mangel av delprosjekt finner UiOs fakturakontor ut av det hvis man setter på stedkode og navn på vit. ansatt.

2) Utenlandske leverandører kan ikke sende i EHF-format, men skal sende faktura via denne e-postadr: invoices@admin.uio.no

Reiser

Reiser og opphold for gjester UiO skal betale for

Husk at administrasjonen (Camilla) booker reise og opphold for eksterne. 

Dine egne reiser

Informasjon om hva du må gjøre før du bestiller, hvordan du bestiller og hva du gjør under og etter reisen finner du her: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ting som er viktig å huske på, og som er utdypet på lenken over:

  • Alle reiser skal være forhåndsgodkjent av nærmeste leder - du søker selv i DFØ-portalen. Veiledning finner du på linken over.
  • Etter godkjenning bestiller du reisen selv.
  •  Alle reisetjenester skal bestilles via UiOs reisebyrå Berg-Hansen i reiseportalen, BH-portalen.
  • Reiseregning skal leveres innen én måned etter reiseslutt.

Retningslinjene som gjelder for tjenestereiser ved UiO finner du her.

 

Det er lurt å ha UiO Eurocard Corporate til jobbrelaterte utlegg - se info i Fredagsbulletinen 5.april 2024 

Alle typer tjenesterelaterte utlegg og reiser skal betales med kredittkort. UiO har en avtale om Eurocard Corporate Gold

Slik søker du om kredittkort

1.      Ha ditt UiO-ansattnummer og din BankID tilgjengelig. Ansattnummeret finner du på lønnslippen din i selvbetjeningsportalen, se brukerveiledning (dfo.no).

Merk: Kredittkorttransaksjoner vil ikke bli importert til selvbetjeningsportalen hvis ansattnummer mangler.

2.      Registrer din UiO e-postadresse på Eurocards søknadsportal (eurocard.no) og fyll ut søknadsskjema. https://eurocard.com/no/general-apply/no/


    Innkjøp - bøker


    Innkjøp IT-utstyr

    NB: Utlegg for IT-utstyr refunderes ikke, hør med kontorsjef hva som kan bestilles via IT lokalt.


    Utlegg og refusjon

    Dersom du har kjøpt noe og trenger å få refundert utgiftene, gjøres dette via selvbetjeningsportalen (fast ansatte).

    https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/selvbetjeningsportal/slik-bruker-du-dfo-appen.htm

    Registrere utgiftsrefusjon | DFØ (dfo.no)

    Riktig fremgangsmåte for å legge inn og slette refusjoner i DFØ 

    Når ansatte lager refusjon eller reiseregning i Selvbetjeningsportalen så må man alltid endre på kostnadstilordningen på den første siden. Det er der man endrer til for eksempel et delprosjekt som kostnaden skal føres på. Som standard kommer delprosjektet man er lønnet på, og det er for de aller fleste feil delprosjekt å føre reise/refusjon på.

    Veiledninger:
    endre-delprosjekt-pa-reise-refusjon.pdf
    slette-post-fra-utgiftsrefusjon.pdf

    Div. info, veiledninger og frister

    Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Hannah Ruud
    Publisert 24. mai 2024 11:41 - Sist endret 24. mai 2024 16:01