For å skape en helhetlig avsenderidentitet har ledelsen ved Kulturhistorisk museum besluttet å innføre en ny e-postsignatur. Vi ønsker å tydeliggjøre organisasjonens struktur og sammensetning, samtidig som vi presenterer oss som en samlet enhet, både internt og eksternt.
Interne saker
Historisk museum satte nye rekorder i sommer både når det gjelder antall besøk og omsetning i museumsbutikken.
2. september arrangerte vi Arkeologiens dag i Historisk museum med satellitter i både Bygland i Setesdal og Lublin i Polen. Publikum strømmet til på en lørdag formiddag til tross for vakkert sensommervær med mange fristelser ute.
Fredag 15. september var det samuraikveld på museet i forbindelse med Oslo kulturnatt. I løpet av fire timer hadde vi 1.215 besøkende innom museet og butikken omsatte for rundt 14.000 kr.
I helgen strømmet publikum til for å se den nye utstillingen i Historisk museum. Spesielt mange små og store Oslo-borgere tok turen, noe som ikke er vanlig nå i turistsesongen.
Fra 1. juni ble IT-hjelp omorganisert på UiO. Nå har hele universitetet et felles kontaktpunkt.
– Nå kan vi gi de store arkeologiske gjenstandene fra utgravingene den kjærligheten de trenger for å kunne sikres for ettertiden, sier gruppeleder for konservering Brynjar Sandvoll.
UiO ber ansatte la være å installere og bruke appene TikTok og Telegram på sine mobiltelefoner og andre digitale enheter eid av UiO.
KHM skal følge UiOs felles retningslinjer for påskjønnelser og gaver.
Nyheten om verdens eldste runestein vakte enorm interesse over hele verden. I januar fikk den 1506 medieoppslag i 58 land.
Marianne Moen tar over som seksjonssjef fra 1. mars etter at Lene Melheim fratrådte sin stilling etter åtte år som leder.
Arbeidet med innholdet til det nye Vikingtidsmuseet er godt i gang, og i løpet av det siste året har flere viktige leverandører kommet på plass.
I dag, setter Statsbygg endelig spaden i jorda for nytt museumsbygg til vikingskipene på Bygdøy.
Fredag 3. februar ble HR-strategien vedtatt av KHMs styre. Vi i ledergruppa gleder oss til å ta fatt på tiltak for å gjøre KHM som arbeidsplass enda bedre.
UiO iverksetter tiltak for å redusere energiforbruket. Dette får konsekvenser for KHMs virksomhet.
Gjør julehandelen hos Historisk museum og kjøp unike gaver du ikke finner andre steder. UiO-ansatte får 20 % rabatt på bøker, 10 % på årets bokutgivelser, og 30 % rabatt på øvrige varer fram til jul.
Ledelse, medarbeiderskap, rekruttering og kompetanse- og karriereutvikling løftes fram som prioriterte satsingsområder i KHMs kommende HR-strategi.
Hver fredag framover klokken 12.00 vil det bli servert nystekte vafler til KHMs ansatte i spiserommet i Frederiksgate 3.
Regjeringen øker rammen for det nye Vikingtidsmuseet med 700 millioner kroner. Likevel må museet kutte hardt i publikumstilbudet.
Når Vikingtidsmuseet skal skape verdensledende publikumsopplevelser, hentes det inn ekspertise utenfra.
Regjeringen ønsker ikke forsinkelser i gjennomføring av Vikingtidsmuseet. Det betyr at planleggingen kan fortsette med full styrke, og slik vi leser det, forplikter regjeringen seg til å starte arbeidet med grunnarbeider så snart som mulig.
I dag lanseres nye nettsider for Historisk museum. Omleggingen gir økt synlighet for alle sider av KHMs virksomhet.
KHM har opprettet en ny Facebook-side for å synliggjøre større deler av KHMs virksomhet på sosiale medier. Den nye siden kommer i tillegg til de eksisterende sidene til HM og VTM.
Kunnskapsdepartementets krever kraftige kostnadskutt for Vikingtidsmuseet. Det jobbes nå med å finne løsninger som kan være akseptable, gitt VTM-prosjektets ambisjoner.
Anette Sand-Eriksen er tilsatt som ph.d.-stipendiat ved Arkeologisk seksjon fra 1. januar. Her skal hun hovedsakelig forske på Sørøst-Norge i senneolitikum og bronsealder.