Arbeidshverdagen på KHM framover 

Håper dere er godt i gang på hjemmekontor. For mange er dette krevende tider, og jeg ser frem til en normalisering av hverdagen. 

Bildet kan inneholde: briller, briller, kinn, hake, briller.

Jeg håper i mellomtiden at vi alle evner å gjøre det beste ut av situasjonen, og opprettholde arbeidet og KHMs aktiviteter. Samtidig er jeg opptatt av at vi alle, så langt det lar seg gjøre, sikrer en god balanse mellom jobb og fritid – og ikke jobber utover de rammene som arbeidsmiljøloven setter. 

<>Påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig, samt strengere rutiner i tråd med smitteverntiltak, både på arbeidsplassen og hjemme, krever nytenkning og endringsvilje samt tett dialog mellom leder og medarbeider – vi blir alle satt på prøve.  

 

Her er noen gode råd på hvordan du og dine kollegaer kan få en best mulig arbeidshverdag framover. 

Godt medarbeiderskap 

Korona har påvirket måten vi jobber på. Mange trives med hjemmekontor og har gode arbeidsforhold i hjemmet, mens andre opplever isolasjon, mindre kontakt med kollegaer, færre møtepunkt og en arbeidshverdag uten tilstrekkelig avbrekk. Ulike behov, ønsker og rammebetingelser trigger utfordringer knyttet til både fysisk arbeidsmiljø og psykisk helse. 

Som HR-sjef minner jeg om at vi alle har et ansvar, både som leder og medarbeider, til å hjelpe hverandre. La oss holde på daglige rutiner, ta matpauser som før og få regelmessig luft.  UiO har laget fine pauseøvelser for ansatte som du finner her. Fysioterapeutens tips finner du her.  

Zoom inn lunsjen 

Å ta innover seg rollen som kollega, oppgaveløser og bidragsyter for å spille både KHM og kollegaene gode, kan være avgjørende for hvordan koronaperioden takles for den enkelte. Snakk sammen og bruk zoom eller andre digitale flater, ikke bare kommunisere skriftlig. Det er lov å ta en kaffe eller pause i zoom uten agenda. Husk også de nyansatte – de er i en sosialiseringsprosess og kjenner kanskje få andre kollegaer. 

Snakk med lederen din 

En rekke arbeidsmiljøfaktorer blir forsterket under koronapandemien. Det er viktig å avklare forventninger mellom leder og medarbeider for å sikre en så forutsigbar arbeidssituasjon som mulig. Dersom du ønsker å snakke med andre, så er både verneombud, HMSB-rådgiverne, din arbeidstakerforening eller bedriftshelsetjenesten verdifulle ressurser å spille på i denne situasjonen.  

Fysisk aktivitet 

Jeg minner om at alle kan bruke inntil 1,5 time i uken av arbeidstiden til fysisk aktivitet. Hensikten med ordningen er å fremme fysisk aktivitet og kollegialt felleskap. Mer om trening i arbeidstiden, finner du her. 

Hold deg oppdatert  

Det er viktig at alle holder seg oppdatert på de retningslinjer som finnes, og sjekker UiOs koronasider med jevne mellomrom her.  Med økt smitte over hele landet, så vil dette bety at tiltak endres raskt. KHM sine anbefalinger er i tråd med smitteverntiltak som gjelder ved Universitetet i Oslo under korona. 

Praktisk tilrettelegging av arbeidsplassen hjemme 

KHMs ansatte har siden 29. oktober hatt økt bruk av hjemmekontor. For å gi en bedre oversikt over hvilke rammer som gjelder for bruk av fjernarbeid (hjemmekontor), så har UiO utarbeidet samlede retningslinjer for fjernarbeid ved UiO her. 

KHM tilrettelegger så langt det lar seg gjøre, for å å sørge for at medarbeiderne har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø uansett hvor arbeidet utføres. 

Ta kontakt med lederen din, dersom du har spørsmål knyttet til praktisk tilrettelegging av arbeidsplassen din hjemme. 

Av Bente Follestad Bakken
Publisert 6. nov. 2020 15:03 - Sist endret 27. okt. 2021 15:46