Bente Follestad Bakken er ny HR-sjef på Kulturhistorisk museum

Bente har cand.mag. fra Universitetet i Oslo med psykologi, organisasjon- og ledelse i fagkretsen. Hun har master i global HR-ledelse fra London School of Economics. Bente er oppvokst på Hurumlandet, og bor på Ullevål.

Kompetanse

Bildet kan inneholde: briller, hår, ansikt, briller, briller.
Bente Follestad Bakken. Foto av: Mårten Teigen, KHM (UiO).

Bentes kompetanseområder er HR-strategi og policyutvikling, effektivisering og utvikling av tjenesteleveranser innenfor personalområdet, rekruttering og testing samt endring-/og omstillingsprosesser. Bente har inngående kompetanse og erfaring fra global mobilitet og forflytning av ressurser internasjonalt.

Bakgrunn

Bente har opparbeidet erfaring fra ulike fag- og lederroller innenfor personalforvaltning, strategi og prosjektledelse, de siste elleve årene i Utenriksdepartementet (UD). Hun har jobbet fire år (2009-2013) som underdirektør i rekrutteringsseksjonen i UD, hvor hun profesjonaliserte rekrutteringsprosessen. Hun er sertifisert for DNV GLs standard for rekrutteringspersonell. I perioden 2013-2016 ledet Bente et samhandlingsprosjekt for digital deling av dokumenter, hvor målet var forenkling, fornying og forbedring av arbeidsprosesser på tvers i UD.  I perioden 2004-2009 bygget hun opp og ledet globalt HR-kompetansesenter i Aker Business Services med kontraktsansvar for om lag 600 ansatte i utlandet.  De siste tre årene har Bente arbeidet med rådgivning innenfor ansvarlig næringsliv overfor et bredt spekter av interessenter som akademia, norske myndigheter og frivillige organisasjoner.

Arbeidsområde

Bente skal lede administrasjonens Enhet for HR og HMSB. Som HR-sjef ved KHM vil hun ha ansvar for faglig utvikling og utredning innenfor fagområdene HR og HMSB, kvalitetssikring ihht. lov- og avtaleverk innenfor HR-feltet, og for informasjon og opplæring av ledere og ansatte innenfor fagfeltet. HR-sjefen vil også ha en rolle inn i museets arbeid med organisasjonsutvikling og endringsprosesser.

Publisert 28. sep. 2020 08:18 - Sist endret 3. nov. 2020 10:06