Dette fokuserer ledelsen spesielt på høsten 2018

Det er flere overordnede saksforhold som vil ha betydning for museet høsten 2018 og som derfor vil kreve oppfølging fra KHMs ledelse. Høsten vil vies til arbeidet med ny årsplan for museet og for den enkelte seksjon. Årsplanarbeidet vil ramme inn og justere museets strategiske innsats for årene som kommer. Høsten skal også brukes til å fullføre prosessen med justeringer i organisasjonsmodellen, i etterkant av organisasjonsevalueringen som styret bestilte i forbindelse med Funksjonsanalysen.

Noen saksforhold peker seg allerede ut som særlig strategisk viktige:

• Museet arbeider aktivt for å sikre byggebevilgning til nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy. Målsetningen er å få prosjektet inn på statsbudsjettet for 2019 og parallelt sørge for at sikringsprosjektet kan fortsette sitt planleggingsarbeid med full styrke.
  • UiO arbeider for tiden aktivt med en helhetlig campusstrategi for universitetet og markeringen av Oslo som kunnskapshovedstad. Dette er også et viktig anliggende for museet, fordi det berører direkte utviklingen av sentrum og Bygdøy som både byrom, besøksdestinasjoner og universitetsområde.
  • Konsekvensene av trelokasjonsmodellen vil høsten 2018 få sterkere effekt ved at store deler av vår virksomhet nå flyttes til Økern. For ledelsen vil det være viktig å sikre god integrasjon mellom de ulike arbeidsstedene og tilrettelegge for at KHM fungerer og oppfattes som ett museum. Sikre en god og langsiktig plan for rehabiliteringen av Historisk museum vil naturligvis også være et viktig anliggende, likeså å sørge for at museet har tilstrekkelig rom i sentrum til å huse alle aktivitetene, selv når større arealer av den gamle museumsbygningen skal gjøres om til utstillings- og publikumsarealer.
  • Benchmarking av UiOs museer vil være et viktig ledd i arbeidet med ny langtidsstrategi for UiO (strategi 2030). Definisjon av rammevilkår og gjennomføringen av denne prosessen samt sikre at museene får en god plass i UiOs strategiske rammeverk, kan avslutningsvis nevnes som det fjerde feltet hvor KHM skal jobbe overordnet og strategisk.
Publisert 1. okt. 2018 13:31 - Sist endret 19. feb. 2019 09:10