Digitalt museumstilbud til publikum

Mens museene er stengt tilbyr KHM digitale alternativer til publikum. Bli med på en 360-graders rundtur i utstillingene, eller hør museets fagpersoner diskutere spennende samtidsaktuelle temaer.

Bildet kan inneholde: museum, turistattraksjon, bygning, arkitektur, kunst.

De siste ukene har KHM jobbet på tvers av seksjonene for å utvikle alternativt digitalt tilbud til publikum. Fra hjemmesiden til Vikingskipshuset kan du nå utforske Gokstadskipet og Tuneskipet digitalt fra mobiltelefon eller datamaskin. Via hjemmesiden til Historisk museum er det mulig å oppleve både Norsk middelalder og Amerika-utstillingen. 3D-modellene er laget av Justin Kimball fra Seksjon for samlingsforvaltning.

Det er også laget en samlingsside for temakveldene Refleks, som KHM har arrangert i samarbeid med NRK siden 2018. Der kan du velge mellom ti ulike samtaler mellom museets fagpersoner og eksterne kilder. Tilbudet er veldig populært, og hadde mandag ettermiddag nådd over 55 000 personer via museets Facebook-sider.

KHM har nå skrudd opp frekvensen av innlegg på på museets sosiale medier. Facebook-sidene og Instagram-sidene legges det ut 18 innlegg hver uke. UPS får bistand av kolleger fra andre seksjoner som hjelper til med å finne spennende historier og relevant innhold.

I tiden fremover skal det produseres digitale videoomvisninger av flere utstillinger på Historisk museum, slik at publikum kan oppleve vårt tilbud selv om dørene er stengt.

Flere digitale tilbud

Av Øivind Gulliksen
Publisert 24. mars 2020 09:19 - Sist endret 24. mars 2020 09:20