FOODIMPACT har fått 10 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet

Forskningsprosjektet The impact of food culture in Medieval towns (FOODIMPACT) har fått nærmere 10 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet til å forske på matkultur i middelalderbyen.

Bildet kan inneholde: korn, malt, rug, kornspirer, glysin.

Vi har spor av havre i Norge fra 1000-tallet. Foto: Shutterbug75/Pixabay

Prosjektet tar utgangspunkt i Kulturhistorisk museums middelaldersamling, hvor det finnes over 30 000 matrelaterte gjenstander bare fra Oslo.

Prosjektet skal ledes av Kulturhistorisk museum ved prosjektleder Marianne Vedeler, og er et samarbeid med det franske laboratoriet Nicolas Garnier Laboratoire, Naturhistorisk museum ved UiO, Universitetet i Bergen og Universitetet i Cambridge.

FOODIMPACT blir det første store forskningsprosjektet på urban matkultur I middelalderens Norge, og vil undersøke hvordan matkultur interagerer med fremveksten av urban identitet.

Prosjektet starter våren 2020 og vil vare i tre år.

Relatert: Bloggen Mat i middelalderen

Av Marianne Vedeler