Gjellestad – en suksess i sosiale medier

Vi postet daglige oppdateringer fra Gjellestad-utgravingen på Facebook. Hva syntes følgerne våre om det? 

Foto: NIKU

I lengre tid har kommunikasjonsgruppa jobbet systematisk med sosiale medier, med den hensikt å få flere følgere, vise bredde, skape nysgjerrighet rundt utstillinger og gjenstander, og skape oppmerksomhet om forskning og annet som skjer på Kulturhistorisk museum.

Et eksperiment i forbindelse med dette var å gi følgerne våre på Facebook daglige oppdateringer fra utgravingene på Gjellestad i uke 35 og 36. Vi så på det som en unik mulighet til å vise frem hva arkeologene våre jobber med og hvordan de jobber, samtidig som det var et tema vi visste at mange ville interessere seg for.

Hva gjorde vi?

Vi postet sak i forkant av utgravingen, og deretter oppdateringer alle hverdager i toukersperioden utgravingen varte. Postene skulle være informative, faglig korrekte, og lett tilgjengelige gjennom et forståelig språk. For å sikre kvaliteten på innholdet, ble alle postene laget etter daglige samtaler med prosjektleder for utgravningen ved skipet, Christian Rødsrud. Alle de daglige postene ble samlet i en oppsummeringsartikkel på khm.uio.no, slik at de som gikk glipp av noen poster, fremdeles skulle kunne få med seg all informasjon.

Vi laget også en komprimert versjon på engelsk, som et tilbud til våre utenlandske følgere. Vi postet i hovedsak på Historisk museum sin Facebook-side, men også noe på sidene til Vikingskipshuset. Mange av følgerne hadde spørsmål underveis, som vi besvarte etter beste evne, eller fikk hjelp til å svare på. Arkeologene våre fikk masse ros, og vi fikk mange kommentarer fra folk som satte pris på at vi delte så mye og så tett fra utgravningen.   

Resultat

  • Den norske versjonen av artikkelen på khm.uio.no har blitt lest 11875 ganger (tall fra 10. september).
  • Den engelske versjonen har blitt lest 3356 ganger.
  • Vi postet til sammen 13 innlegg om Gjellestad på Facebook.
  • Innleggene hadde en samlet organisk rekkevidde på: 185 800 (tall fra 10. september)
  • Vi betalte også for noe rekkevidde, og nådde 123 311 med det (tall fra 10. september)
  • Postene genererte cirka 16 400 handlinger, i form av reaksjoner (likes, hjerte, osv.), kommentarer og delinger. (Gjelder både postene på egne sider, og reaksjoner på postene våre etter at de er delt videre av andre)
  • I tillegg kommer trafikk på innleggene vi postet på Facebook-sidene til Vikingskipshuset.
  • Historisk museum fikk cirka 2000 nye følgere i de to ukene vi postet fra Gjellestad, og vi har nå over 15 000 følgere totalt. Dette eksperimentet gav oss dermed en økning i følgere på cirka 15 %.

Dette eksperimentet viser hvordan folk tiltrekkes av kvalitetsinnhold med en aktualitetsknagg, og at det er stor interesse for forskningsarbeidet som pågår på KHM. Mange velger å følge oss på Facebook når vi lager denne typen kvalitetsinnhold.

Vi har også hatt suksess med serien Viking Wednesdays, hvor vi deler gjenstander fra vikingtida sammen med en informativ og underholdende tekst på Facebook og Instagram, og serien Min favorittgjenstand, hvor ansatte ved KHM velger seg en gjenstand de skriver om og som vi deler på Facebook.

Har du et godt forslag til innhold å dele i våre sosiale kanaler? Ta kontakt med oss i kommunikasjonsgruppa.

Av Mari Parelius Wammer
Publisert 24. sep. 2019 09:23 - Sist endret 23. sep. 2020 10:32