Global interesse for verdens eldste runestein

Nyheten om verdens eldste runestein vakte enorm interesse over hele verden. I januar fikk den 1506 medieoppslag i 58 land.

Nærbilder av runeinskripsjoner på en stein.

Foto: Alexis Pantos/Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo.

Da nyheten om Svingerudsteinen ble lansert tirsdag 17. januar spredte nyheten seg raskt over hele verden. For Kristel Zilmer og Steinar Solheim ble det starten på noen hektiske uker. Norske og internasjonale medier sto bokstavelig talt i kø for å intervjue dem om det enestående funnet.

KHM har bestilt en medierapport fra analyseselskapet Retriever om den totale omtalen av Svingerudsteinen. Her er tallene for perioden 17. januar til 31. januar 2023:

• Totalt fikk runesteinen 1 506 oppslag i medier i 58 land.
  • Nyheten førte til 106 omtaler i norske medier.
  • USA publiserte desidert flest oppslag om runesteinen med 864 oppslag.
  • 19 prosent av omtalene er korte notiser (284 oppslag), mens majoriteten består av lengre nyhetsartikler (1 222 oppslag).

Totalt nådde omtalen ut til et potensielt publikum på 691,3 millioner. Dette gir et snitt på 459 084 per oppslag. Årsaken til det høye antallet potensielle lesere, lyttere og seere skyldes flere oppslag i store internasjonale kilder som Yahoo!, MSN og amerikanske CNN og USA Today.

Saken gikk sin seiersgang gjennom både nasjonale, regionale og lokale medier i Norge, blant annet i Aftenposten, Klassekampen, Dagsavisen, VG, Dagbladet, NRK radio, -nett og -tv, TV2 nett og -tv, for å nevne noen. Kristel og Steinar stilte også opp på direktesending i God morgen Norge.

– En spesiell opplevelse

Da vi på lanseringsdagen så hvor raskt nyheten om steinen spredte seg, var det en helt spesiell opplevelse. Tallene fra medierapporten gir nå konkrete opplysninger om prosessen, men der og da var det ikke minst gøy å oppleve hvordan telefonene ringte og e-postene rant inn. Det var ikke bare medier, men også mange fagpersoner og andre interesserte som tok kontakt, og slik har det fortsatt gjennom hele februar måned også, sier Kristel Zilmer.

Hun visste at runer og runeinnskrifter er temaer som pleier å vekke interesse nasjonalt og internasjonalt, og at Svingerudsteinen var et såpass spesielt og viktig funn at det virkelig kunne få stor oppmerksomhet. Det er likevel vanskelig å vite på forhånd hvordan en stor faglig nyhet faktisk slår gjennom.

– Det var en god del spenning knyttet til dette hos oss alle som jobbet med saken. Det ble lagt ned mye arbeid hos ansatte ved AS og UPS i fellesskap med å planlegge og forberede nyhetslanseringen og andre formidlingsopplegg – et givende og flott samarbeid. Og runesteinen ble en virkelig verdensnyhet, slik vi hadde håpet på, sier Kristel.

Stor interesse for arkeologiske funn

Steinar Solheim er prosjektleder for utgravningen, og synes det er det utrolig kjekt å se de håndfaste resultatene fra medieanalysen. Tallene reflekterer også det inntrykket han satt igjen med like etter nyheten ble sluppet.

– At vi har fått over 1500 medieoppslag er fantastisk morsomt. At mange millioner mennesker i nesten 60 land kan ha lest disse er oppsiktsvekkende! Dette viser virkelig interessen for arkeologiske funn og for arkeologisk og runologisk forskning. Responsen er en viktig påminnelse om hvor viktig jobben vi gjør med å ivareta arkeologiske kulturminner og gjenstander faktisk er, sier Steinar Solheim.

I vinter ble runesteinen utstilt for publikum i Historisk museum en kort periode. Det var stor interesse og mange publikummere tok turen for å se Svingerudsteinen på nært hold. Til sommeren gjentas suksessen og den skal stilles ut igjen på museet i en periode. Les om verdens eldste runestein på Historisk museums nettsted.

Publisert 24. mars 2023 09:54 - Sist endret 24. mars 2023 09:54