Håkon Glørstad: Hva en forsiktig åpning betyr for museet

Til alle ansatte på museet. Påsken er ferdig og som dere sikkert har fått med dere, ser det ut til at helsemyndighetene har fått kontroll på spredningen av koronaviruset.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

Dette er jo selvfølgelig gledelig nyheter, men mange av dere lurer nok på om dette vil ha konsekvenser for deres arbeidsdag her på Kulturhistorisk museum.

I nyhetsbrevet før påske, nevnte jeg så vidt at UiO-ledelsen så på muligheter for en forsiktig åpning av universitetet over påske. Vi kan nå si litt mer om hva dette betyr for oss her på museet.

Først og fremst er det viktig å være tydelig på at både UiO og regjeringen ønsker at smittevern fremdeles skal praktiseres på en streng måte. Det vil si at for de fleste av oss er hjemmekontor fremdeles den eneste muligheten. For noen deler av vår virksomhet er det også gitt tillatelse til, under strenge vilkår, aktivitet i museumsbygningene. Jeg gjentar for ordens skyld hva dette gjelder:

1. Kritisk virksomhet knyttet til de store byggeprosjektene med Vikingtidsmuseet og Klimaskjermprosjektet
  2. Arkeologisk feltarbeid i forbindelse med lovpålagte oppgaver

I tillegg har vi nå fått tillatelse til begrenset oppfølging av de utstillingsproduksjonene som allerede er igangsatt. Dette gjelder utstillingen Fabelaktige dyr og Kontroll.

Universitetet har presisert at de ønsker å vurdere særskilt søknader om tilgang til bygningene av helsemessige eller andre vektige sosiale årsaker.

Dette er den sjette uken med stengt universitet. Jeg har full forståelse for at mange av dere har opplevd disse ukene som en belastning, både fordi arbeidssituasjonen ikke har vært optimal og fordi det har vært usikkerhet rundt hvordan vi skal innrette oss i tiden framover og hvor lenge denne unntakstilstanden vil vare.

Når det gjelder framtiden er det UiOs ønske at vi skal lykkes med å åpne universitetsbygningene for ansatte igjen før sommerferien. Men det er viktig å understreke at dette er et ønske og ikke en beslutning. Allerede nå planlegger man for digital undervisning til høsten og det er mye som er uklart også om de ansattes arbeidssituasjon i månedene framover. Vi forsøker å holde alle ansatte oppdatert om hva som skjer i tiden framover, så snart vi har god og sikker informasjon.

Noen av dere har også uttrykt bekymring for museets økonomiske situasjon, da det er en kjensgjerning at KHM er svært avhengig av inntekter fra publikumsaktiviteter for å få budsjettet i balanse. Per i dag er det for tidlig å si noe om hvordan det betydelige inntektsbortfallet som koronaepidemien medfører, vil påvirke vår økonomi på kort og lang sikt. Vi har imidlertid dialog med UiO om vår utfordrende situasjon. Både UiO og museumsledelsen tar situasjonen på stort alvor og begge parter jobber for å finne en god løsning for museet.

Seks uker med hjemmekontor skaper også sosial isolasjon. Jeg vil oppfordre dere alle – og særlig lederne ved museet, til å holde videomøter slik at vi alle i hvert fall har noen digitale møteplasser. Det er utfordrende av flere årsaker å holde svært store møter på video. Av denne grunn vil jeg heller oppfordre til at vi alle prøver å møtes i mindre grupper – både i og på tvers av seksjonene.

Av Håkon Glørstad
Publisert 23. apr. 2020 12:44 - Sist endret 30. aug. 2023 13:07