Håkon Glørstad: Ny gjennomgang av KHMs smitteverntiltak

Oslo kommune har innført nye strenge smitteverntiltak mot koronaviruset. Det blir derfor gjennomført nye vernerunder i KHMs lokaler.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, hode, briller.

Oslo er nå inne i en tredje smittebølge. De muterte variantene av koronaviruset sprer seg raskt i hovedstaden og kommunene rundt, og det innføres derfor en rekke nye tiltak (Oslo kommune) for å bremse og snu utviklingen.

Universitetet i Oslo har nå stengt universitetets bygninger for studenter, og innfører heldigital undervisning. Universitetsbiblioteket legger opp til henteordning for bøker.

For KHM-ansatte fortsetter tiltakene som allerede er innført, med påbud om hjemmekontor for alle som har anledning til å utføre arbeidsoppgaver uten å møte fysisk på jobb. Har du arbeid som bare kan utføres på den fysiske arbeidsplassen, skal du kunne gjøre det i samråd og avtale med nærmeste leder.

På Østlandet innfører nå flere kommuner digital undervisning for skoleelever. Ansatte som er hjemme med barn kan følge UiOs retningslinjer for dette (Universitetet i Oslo).

Nye vernerunder i KHMs lokaler

Det blir nå gjennomført en ny vernerunde for å ivareta sikkerheten på de ulike arbeidsplassene. I etterkant av vernerunden vil ansvarlig leder varsle berørte ansatte om justeringer av tiltak.

For ansatte som fortsatt møter på de fysiske arbeidsplassene vil jeg igjen understreke viktigheten av å følge gjeldende smitteverntiltakene:

• I møter med kolleger på jobb skal det være utstrakt bruk av munnbind, selv om dere holder to meters avstand.
  • Vask hendene ofte, og rengjør dørhåndtak og andre flater du har vært i kontakt med.
  • Selv om rengjøringspersonalet har økt renholdet, er det viktig at hver enkelt også bidrar med ekstra god hygiene for å forebygge og forhindre smitte.
  • Vær oppmerksom på å forebygge smittefaren også når du er utenfor arbeidsplassen.
  • Dersom du blir smittet eller har mistanke om smitte skal du følge UiOs veiledning om hvordan du sikrer deg selv og dine omgivelser.
  • Gi beskjed på UiOs varslingsside dersom du oppdager svakheter i KHMs smitteverntiltak, slik at vi raskt kan utbedre dette.

I disse dager er det ett år siden KHM første gang stengte ned på grunn av koronaen. Det har vært et krevende år for oss alle, og vi ser alle frem til at samfunnet igjen blir mer normalisert. I mellomtiden må vi gjøre det beste ut av situasjonen slik at vi i størst mulig grad opprettholder KHMs aktiviteter.

Ta kontakt med din nærmeste leder dersom du har noen spørsmål.

Av Håkon Glørstad
Publisert 17. mars 2021 08:02 - Sist endret 17. mars 2021 08:02