Håkon Glørstad: KHM skjerper smitteverntiltakene

Regjeringen har innført nye strenge koronatiltak i en rekke kommuner på Østlandet. Dette får konsekvenser for KHMs daglige drift.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, hode, briller.

For å stanse utbruddet av den engelske virusmutasjonen i Nordre Follo, iverksatte Regjeringen denne helgen svært strenge tiltak i en rekke østlandskommuner. KHM har allerede et godt system av smitteverntiltak, men skjerper nå tiltakene ytterligere for å møte myndighetenes krav:

Påbud om hjemmekontor for alle som har anledning

Det innføres påbud om hjemmekontor for alle som har anledning til å utføre arbeidsoppgaver uten å møte fysisk på jobb. Har du arbeid som bare kan utføres på den fysiske arbeidsplassen, skal du kunne gjøre det. Nærmeste leder har ansvar for å vurdere hvem som må være fysisk til stede. Vurderingen foretas i samråd med den enkelte ansatte og i tråd med UiOs veileder for smittevern.

Butikkene og utstillingsarealene holde stengt for publikum

Butikkene og utstillingsarealene på HM og VSH holdes stengt for publikum.

Tiltak frem til 31. januar

I første omgang gjelder myndighetenes tiltak frem til 31. januar. Vi må imidlertid ta høyde for at dette kan bli forlenget, og KHMs skjerpede koronatiltak gjelder derfor frem til det sendes ut nye retningslinjer.

Det blir nå gjennomført en ny vernerunde for å sikre at nødvendige smitteverntiltak blir ivaretatt på de ulike arbeidsplassene. For de av dere som fortsatt skal møte på jobb er det viktig å følge de generelle smittevernrådene: oppretthold nødvendig avstand til kollegaer og bruk munnbind om nødvendig. Vask hender ofte og hold deg hjemme ved sykdom. Du finner oversikt over UiOs smitteverntiltak her.

Jeg har stor forståelse for at den nye situasjonen skaper en krevende arbeidssituasjon for mange. Flere kommuner har stengt skoler og barnehager, og for en del fører dette til utfordringer for å kunne utføre sitt arbeid. I denne situasjonen oppfordrer vi den enkelte til å avklare og finne smidige løsninger i samråd med sin nærmeste leder.

Av Håkon Glørstad
Publisert 25. jan. 2021 13:00 - Sist endret 25. jan. 2021 13:00