Håkon Glørstad: Neste uke åpnes KHMs lokaler for ansatte

Regjeringens justerte smitteverntiltak gjør at KHM-ansatte i løpet av neste uke kan komme tilbake til sine arbeidsplasser. Men ikke alt blir som før. 

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

De nye smitteverntiltakene som ble presentert hadde større omfang og kom raskere enn forventet. I prinsippet åpnes lokalene for alle ansatte fra førstkommende mandag, men i praksis er det en del smitteverntiltak som må på plass før du kan sette kurs mot kontorplassen.

Vi vil komme tilbake med mer detaljert beskrivelse av tiltak i løpet av mandag 11. mai, og dere vil da også få informasjon om når dere igjen kan ta i bruk museets lokaler. UiO vi i helgen jobbe med veileder for åpning av lokalene.

Åpningen av samfunnet innebærer at Regjeringen legger et langt større ansvar til den enkelte ansvarsgiver. Det er derfor mange smitteverntiltak og rutiner som må på plass før åpning. Særlig viktig er renhold og andre hygienetiltak. KHM vil sammen med EA sørge for at nødvendige rutiner er på plass før vi åpner opp.

Museene vil også være stengt for publikum inntil videre. Vi må nå alle ta særlig ansvar for at smittevernreglene overholdes og at ingen blir syke på jobb. KHMs ledelse skal selvfølgelig lede an i arbeidet, men vi er avhengige av at alle samarbeider om å sikre smittevern i hverdagen.

Her er noen punkter for hvordan vi ser for oss den nye hverdagen:

  • Før ansatte kommer tilbake på jobb skal det ha gjennomgått et elektronisk smittevernskurs på 15 minutter.
  • Det er ikke lenger nødvendig å søke om tilgang til kontoret.
  • Hver ansatt må være kjent med gjeldende smittvernsregler og råd fra nasjonale helsemyndigheter og regjeringen.
  • KHM vil være fleksibel for dem som fortsatt føler det er problematisk å oppsøke arbeidsplassen.
  • Alle i en risikogruppe og ansatte som har familiemedlemmer eller andre i felles husholdning som er i risikogrupper, skal fortsatt ha hjemmekontor. Dette må avklares med nærmeste leder.
  • Dersom noen er avhengig av kollektivtransport til og fra jobb og føler ubehag med å benytte dette til jobb, skal de fortsatt kunne ha hjemmekontor. Igjen må dette avklares i dialog med nærmeste leder.
  • Dersom du utfører dine oppgaver like godt fra hjemmekontor, kan du avtale løsninger for dette med din nærmeste leder.

Fra mandag gjenoppretter EA normalt renhold, men vil vaske toaletter og fellesområder oftere. Lappesystemet på dørene forsvinner. Det vil også settes opp antibac ved inngangene. EA kan ikke sørge for antibac osv. i alle lokaler og vi må derfor selv sørge for at det finnes desinfeksjonsutstyr på aktuelle arealer. Museumsledelsen jobber med å få dette på plass og dere varsles når lokalene er klare til bruk.

Når det gjelder åpning av museene for publikum jobber vi fortsatt ut fra Regjeringens signaler om at disse kan åpnes fra 15. juni. Vi vil imidlertid se på om det er hensiktsmessig å åpne opp tidligere for mindre grupper av besøkende.

Selv om gjenåpningen av Norge kom på kort varsel, med de logistiske problemene som det medfører, er jeg veldig glad over at vi nå kan vende tilbake til en mer normal hverdag. I snart to måneder har nesten alle ansatte jobbet fra hjemmekontor og jeg vil berømme den fleksibiliteten og kreativiteten som har preget KHMs organisasjon i denne vanskelige tiden. Takk for innsatsen – og så gleder jeg meg til å se dere igjen, ikke bare på zoom men som levende mennesker på museet!

Av Håkon Glørstad
Publisert 8. mai 2020 15:30 - Sist endret 12. okt. 2021 09:48