Håkon Glørstad om Strategi 2030

Universitetet i Oslo har de siste ti årene styrt etter UiO:strategi2020. Kulturhistorisk museums strategiske rammeverk er nøye utarbeidet for å svare til universitetets hovedstrategi. Strategi2020 avsluttes neste år. Og 2019 vil gå med til å utarbeide en ny strategi for UiO, Strategi2030.

Rektoratet har lagt opp til en åpen prosess i den forstand at de ønsker mange og ulike innspill i en innledningsfase.

Her vil det blant annet oppdrettets tankesmier som skal gi råd og innspill. Kulturhistorisk museum vil lede en av disse, om hvordan UiO oppleves utenfra.

På forsommeren 2019, vil innspillene samles og sorteres med tanke på å gi strategien et rammeverk. Utkastet skal foreligge tidlig høst og skal så videre bearbeides som vedtakssak for UiO styret i desember 2019.

Universitetet ønsker også en fyldig tilbakemelding på hvordan museer, bibliotek og fakulteter har opplevd strategi2020 som styringsdokument og om vi synes at strategien har bragt UiO i riktig retning. KHM vil gi innspill både til dette og i arbeidet med å lage en ny strategi.

Det kan nok være at noen av dere involveres mer direkte i strategiarbeidet i 2019, men for de aller fleste vil effekten av Strategi2030 først bli merkbar i 2020, når vi skal implementere den nye strategien. Vi må dermed omarbeide og oppdatere våre egne strategier og antakelig også justere driften av museet. Rekkevidden på dette arbeidet må vi komme tilbake til når vi vet mer om hvordan den nye strategien rent faktisk blir.

Av Håkon Glørstad
Publisert 3. des. 2018 08:34 - Sist endret 23. sep. 2020 12:31