Håkon Glørstad: Påskefri og tiden fremover

Til alle ansatte på Kulturhistorisk museum. Selv om påsken i år blir spesiell, håper jeg dere alle klarer å nyte de velfortjente fridagene som nå står for tur. Her kommer informasjon om hva som venter oss i tiden fremover.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

Vi har lagt noen ekstraordinære uker bak oss. De aller fleste har nå enten hjemmekontor eller er i beredskap hjemme, og kun de som utfører kritisk virksomhet har fått beskjed om å være på arbeidsplassen.

Jeg forstår at mange lurer på hvor lenge dette vil pågå, og hva som skjer etter påsken. Svaret på det er at KHM er en del av UiO, og derfor følger de retningslinjene som Kunnskapsdepartementet gir sektoren som helhet.

I går kom Regjeringen med nye tiltak og retningslinjer knyttet til koronasituasjonen. For KHMs del betyr det en forsiktig oppmykning av tiltakene på museene. Universitetsledelsen arbeider nå med retningslinjer for hvordan enkelte ansattegrupper etter hvert skal kunne utføre noen arbeidsoppgaver i universitetets bygninger. Vi har dialog med universitetsledelsen om en tilsvarende løsning for noen av KHMs arbeidsoppgaver.

Etter påske vil vi se nærmere på hvilke funksjoner som kan gjenopptas på arbeidsplassene. Men før det blir aktuelt å starte arbeid i byggene, skal det foretas en sikkerhetsvurdering og tilrettelegges med nødvendige smitteverntiltak. Ansatte som ikke har særskilte avtaler, skal derfor fortsatt holde seg borte fra arbeidsplassen også etter påske, inntil det kommer beskjed om annet fra KHMs ledelse.

Regjeringen informerte i går om at det ikke skal gjennomføres kultur- og idrettsarrangementer før 15. juni. Vi må derfor ta høyde for at museene forblir stengt for publikum i denne perioden, og tilpasse oss eventuelle nye tiltak som kommer.

Jeg vil takke for den tilpasningsevnen og dugnadsånden som nå preger Kulturhistorisk museum. I alle ledd gjøres det kreative tilpasninger, slik at driften i størst mulig opprettholdes selv om vi ikke er fysisk til stede på våre arbeidsplasser. Det utvikles stadig nye digitale løsninger, og denne uken tilbys publikum for første gang en videoomvisning av en av KHMs utstillinger. Valget falt på Forvandling – tro og hellige gjenstander i middelalderen, som med sine gjenstander fra norske middelalderkirker er spesielt aktuell inn i påskehøytiden.

Jeg ønsker alle en riktig god påske, og håper dere alle får slappet av og kan nyte noen fine dager.

Vennlig hilsen Håkon Glørstad.

Av Håkon Glørstad
Publisert 8. apr. 2020 10:32 - Sist endret 8. apr. 2020 10:32