Håkon Glørstad: Spørsmål og svar om KHMs arbeidsplasser

Mange rutiner skal på plass når KHM åpner opp etter å ha vært koronastengt. Her er svar på en del spørsmål som har dukket opp.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

KHM er sakte men sikkert på vei tilbake til ordinær drift, og tirsdag i forrige uke åpnet museene også opp for publikum. Etter en forsiktig åpning tok besøkstallene seg opp i helgen. Lørdag hadde Historisk museum 144 besøkende, og 363 personer besøkte museet i uken som gikk. Besøkstallene på Vikingskipshuset var litt lavere. Vi forventer at flere finner veien etter hvert som samfunnet nå åpner mer og mer opp.

En rekke smitteverntiltak er blitt iverksatt før KHMs lokaler åpnet opp for ansatte og publikum. Vi er nå inne i en periode der daglig drift skal tilpasses nye rutiner, og naturlig nok dukker det opp en del spørsmål i overgangsperioden. Her er svar på spørsmål som mange lurer på:

Spørsmål: Forventes det at alle KHM-ansatte skal møte fysisk opp på arbeidsplassen, selv om arbeidsoppgavene kan utføres hjemmefra?

Svar: Om man skal jobbe hjemmefra eller på museet, skal avklares i dialog med nærmeste leder. Ansatte i risikogrupper, eller som bor sammen med personer i risikogrupper, eller de som ønsker og klarer å jobbe hjemmefra, bør fortsatt få gjøre det. Ansatte som ikke kan gjøre alt arbeid eller bestemte arbeidsoppgaver hjemmefra og ikke er i risikogruppen, skal i samråd med nærmeste leder møte på jobb på museet.

Spørsmål: Hvem skal ikke oppsøke arbeidsplassen?

Svar: Ansatte som er i en risikogruppe eller har familiemedlemmer/ andre i felles husholdning som er i risikogrupper, skal fortsatt ha hjemmekontor. På FHIs nettsider står detaljert informasjon om hvilke helseforhold som øker risiko for komplikasjoner ved koronasmitte. Hør med din nærmeste leder dersom du har spørsmål om hva dette betyr for deg i arbeidsdagen.

Spørsmål: Hvem har ansvaret for renhold av fellesarealer?

Svar: EA vasker fellesarealene, men vi har alle medansvar for å tørke etter oss når vi har oppholdt oss i fellesarealer. Husk å vaske benker, bord og dørhåndtak etter bruk.

Spørsmål: Kjøleskapet i kantinen lukter vondt, og er full av mat som er gått ut på dato. Hvem har ansvar for å rydde og vaske kjøleskapet?

Svar: Dette må løses lokalt. Kjøleskapene skal tømmes for mat, og av smittevernhensyn vil kjøleskapene vil stengt på ubestemt tid. Vi oppfordrer ansatte å ha med matpakke hjemmefra eller ordne seg på annet vis. Dersom kjøleskapene er ødelagt av lukt skal de kastes, enhetene må bestille nytt kjøleskap over deres egne driftsbudsjetter.

Spørsmål: Hvis Wifi-nettet er på arbeidsplassen er ustabilt. Hvem melder vi problemet til, og når blir det løst?

Svar: I år er det mange som bytter arbeidsplass, det er ombygging av rom, og det pågår store byggeprosjekter som gjør at belastningen og tilgangen på nett endrer seg. Om du har problemer med dårlig nettforbindelse kan du melde inn dette til khm-it@khm.uio.no. De lokale problemene kan løses raskt, mens andre henger sammen med nettjenestene ved UiO og kan kreve mer tid.

Spørsmål: Hva er mitt personlige ansvar på arbeidsplassen?

Svar: Når vi nå åpner KHMs lokaler for ansatte er det viktig å ha fokus på smittevern. Det legges mye ansvar på hver enkelt, og som ansatt skal du:

  • Gjennomføre obligatorisk smittervernkurs før du møter på jobb første dag. Dette er et 15 minutter langt videokurs.
  • Sette deg inn i Veileder for smittevern ved UiO.
  • Gjøre deg kjent med hygienerutinene og følge disse.
  • Ikke komme på jobb hvis du er syk.
  • Gå hjem fra jobb dersom du får symptomer på sykdom.
  • Sette deg inn i og gjøre seg kjent med retningslinjer og tiltak som fremkommer av risikovurderinger og følge disse.
Av Håkon Glørstad
Publisert 27. mai 2020 12:08 - Sist endret 30. aug. 2023 13:06