Håkon Glørstad: Utvidet tilbud for Covid-testing ved UiO

UiO utvider tilbudet om hurtigtesting av ansatte og studenter. I dag åpner en ny teststasjon i Professorboligen ved det juridiske fakultet. UiO forsterker testsystemet for å kunne holde lesesalene åpne for studenter i perioder med sterkt smittetrykk.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, hode, briller.

Denne uken åpner UiO flere av sine lesesaler, og fra tirsdag åpner lesesalene på jus. Samtidig økes testkapasiteten for studenter og ansatte. De som oppholder seg på campus på Blindern og i sentrum bes om å teste seg to ganger i uken. UiOs tilbud om hurtigtesting er først og fremst rettet mot områder med mye folk og trafikk i nærheten av lesesaler.

UiO opprettholder at studenter som trenger tilgang til campus for å drive ferdighetstrening eller utføre forsøk i laboratorier for å opprettholdes studieprogresjonen, får tilgang til bygningene og fysisk undervisning i henhold til smittevernrestriksjonene.

Det vil også forekomme undervisning for mindre grupper av studenter i KHMs lokaler. Vi ber alle KHM ansatte som er involvert i undervisningen om å benytte seg av testtilbudet i Professorboligen.  Dette er et viktig tiltak for å forebygge smitte.

Tilbudet om hurtigtesting gjelder for alle ansatte ved KHM, hvor arbeidsoppgavene krever fysisk tilstedeværelse. For at UiO-ansatte skal unngå å reise på kryss og tvers i byen for å ta hurtigtest, er den etablerte ordningen lite hensiktsmessig for KHMs ansatte som jobber på Bygdøy og Økern.

For arkeologer som skal i gang med feltsesong utvikles det egne retningslinjer. Det jobbes nå med å justere rutinene fra 2020, slik at de er tilpasset til dagens nasjonale retningslinjer og smittesituasjon.

Vårt felles ansvar

For ansatte som møter på de fysiske arbeidsplassene gjelder følgende smitteverntiltak:

• I møter med kolleger på jobb skal det være utstrakt bruk av munnbind, selv om dere holder to meters avstand.
  • Vask hendene ofte, og rengjør dørhåndtak og andre flater du har vært i kontakt med.
  • Selv om rengjøringspersonalet har økt renholdet, er det viktig at hver enkelt også bidrar med ekstra god hygiene for å forebygge og forhindre smitte.
  • Vær oppmerksom på å forebygge smittefaren også når du er utenfor arbeidsplassen.
  • Dersom du blir smittet eller har mistanke om smitte skal du følge UiOs veiledning om hvordan du sikrer deg selv og dine omgivelser.
  • Gi beskjed på UiOs varslingsside dersom du oppdager svakheter i KHMs smitteverntiltak, slik at vi raskt kan utbedre dette.

Som dere vet er Oslo nå inne i en tredje smittebølge, og de muterte variantene av koronaviruset har spredd seg raskt i hovedstaden og kommunene rundt. Vi må derfor være forberedt på at det kan komme endringer i UiOs retningslinjer på kort varsel.

Ta kontakt med din nærmeste leder dersom du har noen spørsmål.

Av Håkon Glørstad
Publisert 23. mars 2021 10:56 - Sist endret 18. nov. 2022 11:58