Håkon Glørstad: Videre drift av KHM

Velkommen til en ny krevende arbeidsuke på KHM. Selv om vi alle håper at vi snart kan vende tilbake til normal arbeidssituasjon, er det dessverre ingen som ennå vet når det vil skje.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

I mellomtiden jobbes det med løsninger for å opprettholde driften på kort og lang sikt.

Mange har fått med seg at andre museer nå må permitterer ansatte. Så langt er ikke dette en aktuell problemstilling for KHM. Vi en del av UiO, og følger derfor de retningslinjene som Kunnskapsdepartementet gir sektoren som helhet. Her er det ikke kommet signaler om at nedbemanning er aktuelt.

Hva skjer med den kommende feltsesongen for arkeologiske utgravinger? Hva skjer med utstillingsprosjektene? Og når kan vi igjen vende tilbake til våre arbeidsplasser?
Korona-situasjonen utløser mange slike spørsmål som KHM-ledelsen nå jobber med å finne svar på. Hvor lenge denne situasjonen vil vare vet vi ikke, men vi må ta høyde for at det kan bli en mer langvarig affære enn det vi først hadde forestilt oss. Ikke minst vil langvarig nedstenging av museet påvirke vårt økonomiske handlingsrom. Derfor vil vi nå gå gjennom årsplanene og justerer dem opp mot de nye realitetene vi møter. Utstillingsplanene vil også bli revidert og tilpasset den nye virkeligheten.

UiO har, sammen med majoriteten av universiteter i Norge, valgt en streng tolkning av hva det vil si at universitetene holder stengt. Det betyr at ingen ansatte skal oppholde seg på arbeidsplassen med mindre det blir gitt særskilt dispensasjon.

For den kommende feltsesongen for utgravinger er også en del utfordringer som må løses. Det handler om overnattinger utenfor hjemkommuner, rutiner for hygiene, transport etc. Her venter vi nå på nasjonale ROS-tiltak som kan brukes som utgangspunkt for retningslinjer for vår virksomhet

Midt i korona-epidemien finnes det også noen lyspunkter: Vi kan glede oss over at omverdenen fortsatt er opptatt av vår virksomhet. Mandag denne uken var NRK på besøk og laget et innslag om 3D-skanning av vikingskipene (spol til 08:50). Vi ser at de digitale tilbudene på museets nettsider og sosiale medier er veldig populære blant publikum, og denne uken lages det digitale videoomvisninger fra Historisk museum som vi vil tilby i tiden som kommer.

Jeg vil takke hver enkelt for den fleksibiliteten og tilpasningsevnen som nå preger KHM. Ta kontakt med din nærmeste leder dersom du har noen spørsmål.

Vennlig hilsen Håkon Glørstad

Av Håkon Glørstad