Her er KHMs nye nettsteder

I dag lanseres nye nettsider for Historisk museum. Omleggingen gir økt synlighet for alle sider av KHMs virksomhet.

Tre rektangler i gult, grønt og mørk lilla med tekst oppå.

I arbeidet med kommunikasjonsstrategien til Kulturhistorisk museum (KHM) ble det kartlagt hvordan ulike målgrupper og interessentgrupper opplever museet. Undersøkelsene viste at KHM, Historisk museum og Vikingskipshuset fremsto med utydelig avsender, blant annet på grunn av manglende prioriteringer og navneforvirring.

For å skape tydelig avsenderidentitet er det de siste årene utviklet en struktur som skal være logisk og oversiktlig for våre målgrupper. Både Historisk museum og Vikingtidsmuseet konkurrerer med andre kulturtilbud i Oslo og Norge. For å nå frem til publikum er gjenkjennelse og forutsigbarhet en forutsetning. Historisk museum og Vikingtidsmuseet har derfor fått egne visuelle profiler, og logoen til Universitetet i Oslo (UiO) brukes som kvalitetsstempel knyttet til disse profilene.

KHMs virksomhet i tre kanaler

Nye nettsteder er de siste brikkene i arbeidet med å skape en logisk og oversiktlig avsenderidentitet for de ulike delene av KHMs virksomhet.

Historisk museum får nettadressen www.historiskmuseum.no. Hovedfokuset her er utstillinger, arrangementer og annet publikumstilbud. I tillegg skal det utvikles kunnskapsunivers knyttet opp mot utstillingene og en nettbutikk.

Nytt nettsted for Vikingtidsmuseet følger etter om få dager, med det samme publikumsfokuset som Historisk museum. Nettdesignet for Vikingtidsmuseet skal videreutvikles med planlagt implementering i 2023.

Kulturhistorisk museum vil fortsette med den samme nettadressen: www.khm.uio.no. Innholdet her er mer på fakultetsnivå og skal løfte frem KHMs forskning, samlinger og kulturminneforvaltning.

Selv om vi skal ha tre kanaler ut vil det også være koblinger på tvers av de tre nettstedene.
Den første tiden etter lanseringen i dag må vi nok regne med brutte lenker og feil på nettstedene. Det jobbes kontinuerlig for å løse disse utfordringene så raskt som mulig.

Tre designmanualer

Når vi nå opererer med tre designmanualer er det viktig å tenke på hvem man skal kommunisere med og hvem man skal være som avsender. Er det for eksempel informasjon i forbindelse med en utstillingsåpning, boklansering eller andre publikumsarrangementer ved Historisk museum er det naturlig å bruke Historisk museum som avsender.

Hvis man skal kommunisere om et forskningsprosjekt, strategiske samarbeid med andre forskningsinstitusjoner eller andre saker som ikke er direkte koblet til publikumstilbudene er det mest naturlig at Kulturhistorisk museum står som avsender.

For Kulturhistorisk museum ligger brev- og notatmaler i arkivsystemet ePhorte, slik som ved andre enheter ved Universitetet i Oslo. PowerPoint-malen er ikke nedlastbar, men ligger i PowerPoint-programmet som er installert på alle UiO-datamaskiner. Se veiledning for hvordan man tar i bruk den nye PowerPoint-malen.

Logoer, PowerPoint-, brev- og notatmaler for Historisk museum og Vikingtidsmuseet ligger på For ansatte-sidene. Gå til logoer og maler for Historisk museum og Vikingtidsmuseet

Logo til Kulturhistorisk museum inngår i UiOs overordnede designmanual som sier at det kun er UiOs logo som skal brukes med enhetsnavn ved siden av. Les mer logobruk for universitetets enheter i UiOs designmanual.

Publisert 1. juni 2022 07:15 - Sist endret 1. juni 2022 07:15