I sommer har det strømmet til med besøkende til Historisk museum. I juli var publikumstallene tre ganger høyere enn juli i fjor. Det er mange årsaker til denne veksten, og en viktig faktor har vært å synliggjøre museets utstillinger gjennom nye markedskanaler. Her er en oversikt over tiltak som er gjort for å synliggjøre oss for turister og befolkningen i Stor-Oslo.
Plakater langs Karl Johan
I juni og juli plasserte KHM fire store montere på Universitetsplassen rett ved Karl Johan. Dette er en av de mest besøkte gatene i Oslo med over en million besøkende i måneden. Butikken melder at det kom en helt ny gruppe av besøkende; folk som kom på spontant besøk og ikke hadde forberedt seg på museumsbesøk forhånd.
Plakatene kommer opp igjen i høst og vil stå langs Karl Johan i hele oktober.
Plakater på Jernbanetorget ved Oslo S
I juni leide KHM fire 3x3 meter montre på Jernbanetorget, et sentralt knutepunkt for over 120 000 reisende daglig. KHM kjører en ny kampanje i oktober.
Video på Visitor Centre – Oslo S
Fra juni til og med oktober går det en promovideo om Historisk museum på fire skjermer i Oslo Visitor Centre i Oslo S. Her vises filmen på loop hvert 10. minutt.
Video på Flytoget
I juli gikk en promovideo av Historisk museum på Flytoget. Videoen ble vist tilsammen 431,667 ganger i ”prime time” på alle skjermene på tog som gikk i retning fra Oslo Lufthavn til Oslo S.
Content-annonse i Aftenposten
I juli laget vi en promoartikkel for Historisk museum som ble lagt ut på Aftenpostens nettsider med 400,000 visninger.
Digitaleannonser
Fra juli til og med september har vi digitale annonser på Google, TripAdvisor, Hotels.com, Expedia, LonelyPlanet, The Crazy Tourist og National Geographics.
Kampanje i Subjekt
Subjekt er et trendy tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. Her hadde vi en 30-dagers digital annonsekampanje i mai og august.
Vekst i sosiale medier
Det har vært en stor økning på alle sosiale medier kanaler. På Facebook alene har KHMs kanaler 10 710 nye følgere og det er fire millioner flere brukere som ser våre innlegg sammenlignet med i fjor.