Hva jobber Arkeologisk seksjon med nå?

I denne artikkelserien tar vi for oss hva de ulike seksjonene jobber med for tiden. På grunn av forebygging av smitte av koronaviruset har mange hjemmekontor.

Bildet kan inneholde: tekst, logo, font, produkt, merke.

Hvilke funksjoner utføres fysisk på museet?

Fra Arkeologisk seksjon er det for øyeblikket bare én person som jobber fra museet. Det er en fra Flytteprosjektet (se under) som er satt inn for å bistå SF med nedtaking av fjerdefløy på Vikingskipshuset. Alle andre jobber hjemmefra, i den grad det er mulig.

Hva prioriterer seksjonen nå?

Seksjonen jobber likevel på sett og vis som vanlig. Vi prioriterer forskning, søknadsskriving, etterarbeid – ferdigstilling av rapporter osv. fra arkeologisk feltarbeid – saksbehandling, finnerlønnsanbefalinger og forberedelse av årets feltsesong.

Vi jobber ellers videre med planlagte utstillingsprosjekter som seksjonen er involvert i, samt gjennomfører de rekrutteringsprosessene som var påbegynt før krisen. Vi har forsøkt å bistå UPS der det har vært behov, med oversettelse av tekst til nynorsk, bildetekster til Instagram og forslag til publikumsarrangementer.

Det har de siste ukene blitt jobbet intensivt med å få på plass felles nasjonale smittevernsregler for arkeologisk feltarbeid, og ROS-analyse for utgraviningsprosjektene. Dette er nå landet, og vi planlegger for en noe redusert og forsinket feltsesong med oppstart av 7–12 høyt prioriterte utgravningsprosjekter i månedsskiftet april–mai. det første prosjektet startet mandag 27. april i Flekkefjord. De prosjektene som prioriteres er store infrastrukturprosjekter av samfunnsmessig betydning.

For øvrig er det en del møtevirksomhet internt på seksjonen, med godt oppmøte, samt med eksterne samarbeidspartnere på digitale plattformer. Vi forsøker også å gjennomføre noen sosiale tiltak, som digital morgenkaffe.

Hva er satt på vent?

Flytteprosjektet, prosjekt for flytting av de arkeologiske samlingene fra sentrum til Økern, har dessverre ikke kunnet fortsette arbeidet. Med stengte bygninger har vi ikke tilgang til funnmateriale, og kan derfor heller ikke utføre viktige oppgaver knyttet til samlingsforvaltningen, som eksempelvis magasinarbeid og katalogisering av nye funn. Funnmottaket er av samme årsak heller ikke noe operativt for tiden. Alle seminarer og boklanseringer er foreløpig satt på vent.

Av Lene Melheim
Publisert 30. apr. 2020 07:42 - Sist endret 30. apr. 2020 07:43