Hva jobber Seksjon for samlingsforvaltning med nå?

I denne artikkelserien tar vi for oss hva de ulike seksjonene jobber med for tiden. På grunn av forebygging av smitte av koronaviruset har mange hjemmekontor.

Bildet kan inneholde: tekst, logo, font, produkt, merke.

Hvilke funksjoner utføres fysisk på museet?

Fra Seksjon for samlingsforvaltning er det flere aktiviteter og ansatte som har fått dispensasjon til å utføre sine oppgaver i våre lokaler.

Saving Oseberg-prosjektet har fått dispensasjon til å fortsette sine laboratorievirksomhet og har helt siden nedstengningen i mars holdt aktiviteten i gang på Økern. I det siste har også sikkerhetsfotograferingen av mynt og arbeid med pågående utstillingsprosjekter fått dispensasjon for fysisk tilstedeværelse på KHM.

Vikingskipshuset er mange av våre ansatte tilstede for å gjennomføre nødvendige oppgaver knyttet til sikring og forberedelse for flytting av samlingene. Konservatorene arbeider med nedpakking og flytting av samlingene. 3D-dokumentasjon og foto er også en vesentlig del av dette prosjektet. Seksjonens 3D dokumentasjon har også vist seg å gi gode resultater og positiv omtale av museets digitale formidling. Så selv om museet er stengt kan man allikevel oppleve utstillingene våre på Vikingskipshuset virtuelt.

Se utstillingene i 360 grader på Digitale tilbud – Kulturhistorisk museum

Hva prioriterer seksjonen nå?

Vi prioriterer IT og arkiv – to funksjoner som er nødvendige for å sikre drift og oppfølging av oppgaver som påvirker alle ansatte. Fordeling av post har vært en sentral oppgave for arkivet, og heldigvis kommer de fleste henvendelsene til museet digitalt. Rydding og skanning av arkivmateriale er stanset og isteden oppdateres informasjon om arkivalia digitalt. IT har i tillegg til å løse utfordringer ved museet også bistått USITs helpdesk. Ellers er ferdiginstallerte PCer, innmålingsutstyr og dronedokumentasjon nå tilgjengelig for de som er ute og skal ut i arkeologisk feltarbeid.

VTM-prosjektet har høy prioritet, og delprosjektet Safeguarding og Objects står her i en særstilling seksjonen. Her samarbeider vi både på tvers av museets ulike fagfelt og med ingeniørene i Statsbygg.

Heldigvis har mange i seksjonen oppgaver som fint kan håndteres hjemmefra.  For de som ikke kan gjennomføre planlagte oppgaver fra hjemmekontor forsøker vi så godt det lar seg gjøre å tilpasse arbeidsoppgavene til hver enkelt. Flere av konservatorene har jobbet med å få unna etterslep i dokumentasjonsarbeidet i forbindelse med konserveringsprosjekter og fotografene har jobbet med overføring av bilder til fotobasen. Nå finnes det flere konserveringsrapporter i gjenstandsbasen og flere fotografier er tilgjengeliggjort i fotobasen.

Vi har prioritert arbeid med forebyggende konservering og utvikling av IPM-rutiner ved museet. I forbindelse med klimaskjermprosjektet har flere konservatorer vært involvert med hasteoppdrag i utstillingene, hvor man har overvåket og sikret samlingene i forbindelse med byggearbeidet.

Seksjonen deltar også i nasjonalt og internasjonalt samarbeid innen både fysisk og digital infrastruktur. ADED-prosjektet (Archaeological Digital Excavation Documentation) holder god fremdrift og vi er nå i god gang med datavasking og databaseutvikling i samarbeid med Geodata. De to europeiske forskningsprosjektene vi er partner i; H2020 prosjektet IPERION-HS og JPI-CH prosjektet Development of Storage and Assessment methods suited for organic Archaeological artefacts (StAr) hadde også oppstart 1. april.

Hva er satt på vent?

Nedstenging av museet har ført til utsettelse av de fleste konserveringsprosjekter, noe som igjen har satt en stopper for planlagte nyansettelser og praksisplasser ved seksjonen. Dette har naturlig nok vært problematisk for de involverte, men vi håper å kunne starte opp prosjektene våre om kort tid, og gjenoppta normal drift. Virksomheten ved DigDok er naturligvis så digital at mye av arbeidet går som planlagt.

Av Ingrid Louise Flatval
Publisert 18. mai 2020 11:45 - Sist endret 10. juni 2024 12:56