Hva jobber Utstillings- og publikumsseksjonen med nå?

I denne artikkelserien tar vi for oss hva de ulike seksjonene jobber med for tiden. På grunn av forebygging av smitte av koronaviruset har mange hjemmekontor.

Bildet kan inneholde: tekst, logo, font, produkt, merke.

Utstillings- og publikumsseksjonen (UPS) er sammensatt seksjon bestående av tolv ulike fagfelt som ivaretar gjennom ulike innfallsvinkler Kulturhistorisk museums kontakt med offentligheten. Mens museene er stengt er prioritet viet arbeid med digitale alternativer til publikum.

Hyppigheten av museets formidlingsposter på digitale kanaler er nå større enn før og vi ser at museets budskap skaper ny energi og interesse rundt våre utstillinger og samling. Vi ser at museets digitale formidling har betydning for publikum og motiverer dem til aktivitet og samtale i både egne og andre mediekanaler. Flere samarbeidspartnere velger å omtale og dele vårt innhold videre, som tyder på det at vi får til engasjement.

Og fordi engasjement er nøkkelen til publikums hjerte, hjerne og hender, jobber UPS videre med prosjekter som vil gi museet mulighet til å  ha enda bedre tilbud til publikum når vi igjen åpner dørene. Vi realiserer fornying av utstillingsprofilen, publikumsarealene, planlegging av pedagogiske opplegg og høstens arrangementer slik at kulturhistorie kan berike enda flere menneskers liv.

Den viktigste forutsetningen for å lykkes begynner imidlertid inne i organisasjonen. Derfor jobber UPS mer enn aldri før med fokus på internkommunikasjon. Skal vi klare oss bra gjennom denne krevende tiden er det nødvendig å diskutere og utveksle synspunkter. Å tenke og dele kunnskap, oppdage ny og ta. Dette betyr også for oss å prøve og feile, stille opp og rive ned. Dette gjør vi best sammen – systematisk og med et åpent sinn. Vi håper at dette bidrar til hver og en av dere.

Av Biljana Topalova-Casadiego
Publisert 23. apr. 2020 07:40 - Sist endret 23. apr. 2020 07:40