KHM skal spare strøm

UiO iverksetter tiltak for å redusere energiforbruket. Dette får konsekvenser for KHMs virksomhet.

Portrettbilde på svart bakgrunn.

Assisterende museumsdirektør Karl Kallhovd.

De unormalt høye strømprisene i Europa påvirker privatpersoner og bedrifter i hele Norge. For å redusere kostnader, iverksetter Universitetet i Oslo fra nyttår tiltak for å redusere energiforbruket og kostnadene. Her er tiltakene som skal gjennomføres:

• Redusert temperatur i bygningene – ikke lavere enn 19 grader. Tiltaket vil bli tilpasset virksomheten i bygningene, slik at for eksempel forskning, lab-virksomhet og museumsmagasiner ikke blir påvirket.
  • Midlertidig nedstengning av elbilladere med unntak for tjenestebiler.
  • Oppfordre studenter og ansatte til enkle energisparingsgrep som å slå av lys.
  • Det vil i enkelte bygninger være sambruk av studentarealer og lesesaler etter kl. 16, hvor vi opprettholder innetemperatur på 19 grader og ventilasjon etter kl. 16. Ventilasjon i arealer som ikke er i bruk skrus av og temperatur senkes ytterligere etter kl. 16.

Hva betyr dette for KHM?

KHM vil i tiden fremover ha en gjennomgang av alle bygningsmasser sammen med Eiendomsavdelingen (EA) for å kartlegge og gjennomføre mulige tiltak som kan redusere strømforbruket. For KHMs del vil det være en rekke lokale tilpasninger, og samlingenes krav til klima skal ikke berøres. Kutt i strømforbruk skal heller ikke gå utover forskning og utdanning.

Dette gjøres i våre lokaler:

Økern:
EA vil måle temperaturen i kontorarealene med tanke på å senke dem til en effektiv temperatur på 19 grader. Dette vil skje i tett dialog med KHMs hovedverneombud.
Det iverksettes ikke tiltak i magasinene.

Historisk museum:
EA vil sammen med KHM identifisere eventuelle strømsparingstiltak i kontorarealene i bygget. Publikumsområdene blir ikke berørt.

Frederiks gate 3 og St. Olavs gate:
EA vil sammen med KHM og representant fra Institutt for arkeologi, konservering og historie (IAKH) identifisere eventuelle strømsparingstiltak i kontorarealene i bygget.

Vikingskipshuset:
Det settes ikke inn tiltak nå på grunn av uavklarte grensesnitt mot Statsbygg.

Etter nyttår må vi altså forvente at temperaturen senkes til 19 grader i en del kontorer og fellesområder. Ansatte og brukere av de ulike lokalene blir informert i forkant av at strømsparingstiltak settes i verk. For mange vil de nye normene for innetemperatur være kaldere enn det vi har vært vant med. Om noen opplever at kontorene blir kaldere enn det som er forsvarlig meldes dette til nærmeste leder (linjeleder), som er ansvarlig for at arbeidstakere har et forsvarlig arbeidsmiljø.

Videre prosess

Linjeleder sørger for å måle temperatur på enkeltkontorer som "er kalde".
Behov for høyere temperatur av helsemessige årsaker, håndteres av nærmeste leder. Det kan da legges til rette for bruk av brannsikker, løs ovn med timer.

Dersom en hel korridor eller fløy har for lav temperatur (dvs. lavere enn 19 grader i arbeidstiden), meldes linjeleder dette inn til EA gjennom innmeldingssiden. EA vil da gjøre systematiske målinger i området og vurdere tiltak.

Av assisterende museumsdirektør Karl Kallhovd
Publisert 22. des. 2022 10:32 - Sist endret 22. des. 2022 10:49