Håkon Glørstad: KHMs koronatiltak etter sommerferien

Velkommen tilbake på jobb etter sommerferien! Her er oppdaterte koronatiltak for KHMs ansatte.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, eyewear, hode, briller.

Jeg håper dere alle har hatt noen fine og avslappende uker med sommerferie. Når vi nå samler troppene igjen, er det mange som lurer på hvilke koronatiltak som nå gjelder. Her kommer derfor en oppdatert status:

Sist fredag hadde UiO-ledelsen et møte med fakultetsdirektører og dekaner, der de informerte om oppdaterte retningslinjer for ansatte og studenter. UiOs planer for semesterstart samsvarer i stor grad med Regjeringens nyeste oppdateringer om koronasituasjonen og samfunnstiltak for å holde spredningen under kontroll.

KHM vil tilrettelegge for at flest mulig ansatte kan komme fysisk tilbake til jobb. Vi opplever at smittesituasjon er under kontroll på våre arbeidsplasser, og at det er gode rutiner for smittevern i publikumsområdene i museene. På arbeidsplassene er det fortsatt de generelle smittevernrådene som er viktigst, nemlig å opprettholde avstand på 1 meter, vaske hender ofte og holde seg hjemme ved sykdom. Fra 1. september skal i utgangspunktet lokalene til arbeidsstedet være hovedarbeidsplass for UiO-ansatte.

Det mest smitteutsatte området for mange handler om transport til og fra arbeidsplassen. UiO vil derfor balansere hensynet for tilstedeværelse med hjemmekontor for å forhindre smitte. Nærmeste leder har ansvar for å vurdere hvem som kan være fysisk til stede på jobb for å ivareta museets kjernevirksomhet og hvem som skal ha hjemmekontor. Dette gjøres i samråd med den ansatte. I den situasjonen vi er i nå med mer kortvarige hjemmekontorordninger holder det med muntlig avtale mellom leder og medarbeider. Se retningslinjer her.

Her er andre tiltak:

• Norske helsemyndigheter avventer anbefaling om bruk av munnbind og sier at de kommer tilbake med detaljerte råd om dette. UiO har forberedt seg og vil kunne tilby munnbind til alle ansatte og studenter hvis det blir aktuelt.
  • For planlagte arrangementer skal det gjøres løpende vurderinger ut fra en helhetlig samfunnsmessig vurdering. For interne samlinger og arrangementer skal det vises måtehold og forsiktighet.
  • For at UiO skal kunne bruke SMS til varsling i smitteoppsporing oppfordres alle ansatte til å oppdatere sitt private mobilnummer i HR-portalen under Personlig profil.
  • Utenlandsreiser i jobb begrenses til virksomhet som er strengt nødvendig, også til land som norske myndighneter åpner for å reise til. Om man må til utlandet gjelder gjeldende retningslinjer fra FHI.

Det er hyggelig å se at arbeidsplassene nå fylles opp med gode kollegaer etter den sommerstille perioden. Ta kontakt med din nærmeste leder dersom du har noen spørsmål knyttet til koronasituasjonen. Og lykke til med alle små og store prosjekter som skal gjennomføres denne høsten.

Av Håkon Glørstad
Publisert 11. aug. 2020 09:39 - Sist endret 13. okt. 2020 13:28