Ny felles e-postsignatur

For å skape en helhetlig avsenderidentitet har ledelsen ved Kulturhistorisk museum besluttet å innføre en ny e-postsignatur. Vi ønsker å tydeliggjøre organisasjonens struktur og sammensetning, samtidig som vi presenterer oss som en samlet enhet, både internt og eksternt.

Bildet kan inneholde: font.

Den nye e-postsignaturen er todelt og begynner med navn, stillingstittel og telefonnummer. I tillegg kan man inkludere tilhørighet, for å spesifisere hvilket museum eller hvilken seksjon eller avdeling man arbeider ved. Nederst i saken kan du se flere ulike eksempler på e-postsignaturen.

Beskrivende stillingstittel

Når det gjelder stillingstittelen ønsker vi at denne skal være beskrivende. Stillingstittelen vi får ved ansettelse er basert på stillingskode og gjenspeiler ikke alltid det arbeidet vi gjør ved museet. I e-postsignaturen ønsker vi derfor at man skriver opp den stillingstittelen som best beskriver stillingen man har. For eksempel er stillingstittelen «nettredaktør» mer informativ og beskrivende enn «rådgiver». Snakk med din nærmeste leder om du er usikker på hvilken stillingstittel du skal bruke i e-postsignaturen din.

Valgfri tilhørighet

I linjen under stillingstittelen er det valgfritt om man vil inkludere en spesifikk tilhørighet. Dersom du kun jobber med Vikingtidsmuseet eller en bestemt avdeling, kan det være hensiktsmessig å inkludere dette i signaturen. For seksjonsledere bør det være naturlig å inkludere navnet på seksjonen man er leder for. Husk at tilhørigheten skal skrives med store bokstaver. I eksemplene nederst i saken ser du hvordan signaturen kan skrives for ulike tilhørigheter ved museet.

Obligatorisk del av signaturen

Siste del av e-postsignaturen er obligatorisk og skal være lik for alle. Her anerkjenner vi at vi tilhører Universitetet i Oslo, samtidig som vi tydeliggjør Kulturhistorisk museum som hovedavsender med store bokstaver. I tillegg inkluderer vi våre to visningssteder Historisk museum og Vikingtidsmuseet, og alle våre tre nettsider. Denne felles e-postsignaturen vil bidra til mer klarhet rundt strukturen i organisasjonen vår.

Hvorfor har ikke signaturen logo?

Ved Kulturhistorisk museum har vi tre ulike logoer. Historisk museum og Vikingtidsmuseet har egne logoer, mens KHM som helhet skal bruke UiO’s logo. Det tar for mye plass å inkludere alle de tre logoene i e-postsignaturen, samtidig som det kan virke forvirrende å kun inkludere én av dem. Vi har derfor besluttet å utelate logoer fra e-postsignaturen.

Takk for at dere bidrar til å bygge en sterkere og mer enhetlig identitet for Kulturhistorisk museum. Vi håper alle vil ta i bruk den nye e-postsignaturen så fort som mulig.

Med vennlig hilsen,

Håkon, Karl, Bente, Thomas, Olav, Ingrid Louise, Marianne og Toril

Slik gjør du det:

1. Åpne Outlook
  2. Velg Ny e-post
  3. Gå inn på Signatur i toppmenyen
  4. Velg Rediger signaturer

Eksempler på hvordan malen for e-postsignatur kan brukes

For seksjonsledere

Olav Hamran
Seksjonsleder
SEKSJON FOR ETNOGRAFI, NUMISMATIKK, KLASSISK ARKEOLOGI OG UNIVERSITETSHISTORIE
22 84 57 79 │ 478 84 430

www.khm.uio.no │ www.historiskmuseum.no │ www.vikingtidsmuseet.no

Eksempler på signatur med tilhørighet:

Ingrid Vibe
Butikkansvarlig
HISTORISK MUSEUM
(+47) XX XX XX XX │ (+47) XXX XX XXX

Mari Parelius Wammer
Kommunikasjonsrådgiver
VIKINGTIDSMUSEET

www.khm.uio.no │ www.historiskmuseum.no │ www.vikingtidsmuseet.no

Eksempler på signatur uten tilhørighet:

Karl Kallhovd
Assisterende museumsdirektør

Øivind Gulliksen
Kommunikasjonsansvarlig

www.khm.uio.no │ www.historiskmuseum.no │ www.vikingtidsmuseet.no

Eksempel på engelsk signatur:

Best regards,

Øivind Gulliksen
Head of Communications

University of Oslo
MUSEUM OF CULTURAL HISTORY
Historical Museum │ Museum of the Viking Age

www.khm.uio.no │ www.historiskmuseum.no │ www.vikingtidsmuseet.no

Bruk standardfont Arial, skriftstørrelse 9.

Publisert 16. nov. 2023 10:58 - Sist endret 16. nov. 2023 12:50