Ny ph.d.-stipendiat ved KHM

Lars Morten Fuglevik er tilsatt som ny ph.d.-stipendiat ved Arkeologisk seksjon siden 18. januar 2021.

Bildet kan inneholde: person, klær, panne, nese, hake.

Prosjektet

Som stipendiat ved Kulturhistorisk museum skal Lars Morten studere handel, religiøs makt og utviklingen av urban matkultur i tidlig- og høymiddelalderens Oslo.

Hovedmålet er å undersøke om, og eventuelt hvordan, den nye, urbane matkulturen kan spores i samtidige endringer i keramikken fra middelalderbyen Oslo. Problemstillingen knytter seg til de overordnede spørsmålene i FOODIMPACT-prosjektet, med særskilt fokus på relasjonen mellom Oslo og internasjonale nettverk, samt hvordan matkultur bidrar til å definere og forme urbane identiteter (FOODIMPACT strand 2-3).

Bakgrunn

Lars Morten er utdannet cand. philol. fra Universitetet i Oslo og er ansatt som seniorrådgiver ved Norsk institutt for Kulturminneforskning, med fagansvar for arkeologiske funn. De kommende tre årene er han i utdanningspermisjon og tilsatt ved UiO/KHM. Han har jobbet lenge med jernalder- og middelalderarkeologi og da særlig typologiske og historiske spørsmål knyttet til gjenstander fra de store materialgruppene (e.g. lær, tre, metall og keramikk) fra middelalderbyene.

Forskning på byfunn av keramikk har lang tradisjon i Skandinavia. Typologi, kronologi og basal kulturhistorie med vinkling mot håndverk, handel og dagligliv har stått sentralt og lagt grunnen for videre forskning. Metodeutviklingen innen bruk av kjemiske og biokjemiske analyser har  bidratt til at man nå kan stille nye spørsmål på tvers av faggrensene. I avhandlingen vil Lars Morten benytte ICP- og lipidanalyser i kombinasjon med tradisjonell typologisk klassifikasjon for å aktivere KHMs keramikksamling på nye måter.

Lars Mortens bakgrunn fra de senere års utgravningsprosjekter i de fire store norske middelalderbyene, gjør det mulig å kombinere fersk kunnskap med det store potensialet som ligger i museets samlinger. Han er veldig fornøyd med å ha kommet i gang med prosjektet og å være en del av fagmiljøet ved Kulturhistorisk museum og Universitetet i Oslo.

Publisert 28. juni 2021 07:55 - Sist endret 28. juni 2021 07:55