KHM-Nytt: Ledersamling på Soria Moria

På årets første virkelige sommerdag, onsdag 9. mai,  møttes en utvidet ledergruppe til diskusjon om oppfølging av evalueringsrapporten fra Deloitte. Med fri sikt til de tusen blåner, ble flere av de viktige spørsmålene fra rapporten tatt opp.

En samlet ledergruppe diskuterte og ga utfyllende informasjon og råd til direktøren. Direktøren skal i neste omgang gi sin innstilling og anbefaling til styret. Styret fatter endelig vedtak i de aktuelle sakene den 15.juni.

Sakene som ble diskutert i denne omgang var:

  • Internkommunikasjon
  • Utstillings- og forskningsrådet
  • Administrasjonens organisering
  • Bedre samspill mellom de 3 F`er ved utstillingsproduksjon
  • Fotografenes plassering
  • Ledelsesmodell SENKU
  • Plassering av IT-funksjonen ved KHM
  • Forretningsdrift

Før anbefalinger går til styret, skal også disse sakene diskuteres med de tillitsvalgte i såkalte IDF-møter.

 

Siden man ennå ikke har konkludert i enkeltsakene må vi vente i spenning en stund til før vi vet hvilke retninger KHM skal ta. På spørsmål sier likevel Håkon, at ledergruppen har jobbet godt med sakene og at det har vært stor vilje til å studere temaene fra ulike vinkler for å finne de samlede beste løsninger for KHM. Han berømmer også lederne for å løfte blikket og se KHM som en helhet.

 

Flere nevner at spørsmålet om hva som er KHMs viktigste fremtidige behov har vært styrende i diskusjonene. De enkelte sakene har blitt diskutert i et helhetlig perspektiv. Målet er å styrke det interne samspillet ved museet og å styrke KHMs samfunnsrolle og betydning i UiO-sammenhenger.

 

Flere av spørsmålene som ble diskutert kan få en direkte betydning for enkeltpersoners arbeidshverdag. Det er derfor viktig at avgjørelser og informasjon om dette kommer gjennom riktige kanaler. Ta kontakt med din leder dersom du ønsker mer informasjon om hva ledergruppa anbefalte om de enkelte temaene.

 

Første sak på dagsorden var internkommunikasjon, noe som mange holdt fram som svært viktig. Direktøren, med ledergruppen, uttrykker et tydelig ønske om mer og bedre tilrettelagt internkommunikasjon. Internkommunikasjon kan være så mangt. I dag tenker vi raskt på ulike digitale løsninger. Men internkommunikasjon er også å delta på seksjonsmøter og allmøter, og å benytte seg av de kanalene man har til rådighet for å gjøre sin stemme gjeldende. Direktøren uttrykker et tydelig ønske om å få opp det felles engasjementet ved museet. KHM har mange engasjere medarbeidere som jobber med viktige saker, men det er vanskelig å vite hva som skjer internt når vi sitter så spredt. Da blir det også vanskeligere å koble seg på hverandres prosjekter eller initiere nye, spennende samarbeid på tvers av seksjonene. Internkommunikasjon er viktig både for nyskapning, for å få gjort jobben godt og for å skape et kollegialt fellesskap.

 

Vi har forhørt oss hos flere av lederne og alle trekker frem det samme, at det har vært konstruktive diskusjoner der man har vært villig til å snu alle steiner for å komme frem til en felles forståelse. De nevner at de ønsker en transparent prosess med bred deltagelse og engasjement fra flest mulig.

Vi vil fortsette å orientere om prosess og vedtak i tiden fremover. Følg med og kom gjerne med innspill til saker du mener flere bør få vite noe om.

 

Hilsen Gruppe for kommunikasjon 

Publisert 13. mai 2018 13:04 - Sist endret 23. sep. 2020 12:27