Ny professor II ved KHM

Iver B. Neumann er nytilsatt professor II ved Arkeologisk seksjon. Han vil ha sin arbeidsplass i St. Olavs gate 29.

Bakgrunn

Iver er sosialantropolog og statsviter. Han har doktorgrad i statsvitenskap fra Oxford i 1992 med en avhandling om Russland-Europa (publisert på Routledge i 1992: "Russia and the Idea of Europe") og doktorgrad i sosialantropologi fra UiO i 2009 om diplomater (publisert på Cornell University Press 2012: "At Home with the Diplomats"). I februar 2018 tiltrer Iver som direktør for NOVA ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Iver var professor i Russland-studier ved UiO 2005-2007, ansatt ved Norsk utenrikspolitisk institutt 1998-2012 og Montague Burton Professor i International Relations ved London School of Economics 2012-2017. Han er Medlem av Det norske vitenskapsakademi og Academica Europeae og har mottatt flere priser for sin forskning, seinest James N. Rosenau Lifetime Award for Globalization Studies.

Kompetanse

Iver er trolig den eneste ansatte ved Arkeologisk Seksjon som ikke kan grave en profil. Med sin sterke interesse for politiske enheter og spesielt systemer av politiske enheter, vil han være et viktig tilskudd til seksjonen. Denne interessen har drevet ham fra studier av samtidig internasjonal politikk og politiske systemer i populærkulturen, til studier av historiske systemer og videre til studier av forhistoriske systemer.

Iver utdyper: "Jeg avslutter i disse dager et tredve år langt engasjement ved NUPI for å blir direktør ved NOVA, men i femten av de årene har jeg vært hhv. UD-ansatt, professor i Russland-studier ved UiO og professor i Internasjonal Politikk ved London School of Economics. Jeg har litt å skilte med på prehistorie, først og fremst en kommende bok om den eurasiske steppen, dessuten noen mindre ting om monumenter og statsdannelse, men noen arkeolog blir jeg vel aldri. Jeg er her for å jobbe med prehistoriske politiske enheter, for dermed å utvide samfunnsvitenskapens univers av cases. Det jeg kan legge i potten, er sosialteori."

Publisert 10. jan. 2018 14:25 - Sist endret 23. sep. 2020 12:24