Slik bruker VTM Instagram

Dette er kanalen for de nyeste oppdateringene om VTM-prosjektet.

Bildet kan inneholde: font.Selv om du også finner informasjon om VTM på nettsidene til Kulturhistorisk museum, samt på Facebooksiden til Vikingskipshuset, er Instagramkontoen @Vikingshipmuseum2025 per i dag den eneste kanalen som utelukkende handler om det nye Vikingtidsmuseet.

Denne kontoen er dermed kanalen folk må følge nå, for å få de ferskeste oppdateringene om VTM-prosjektet.

Målet med kontoen er å skape, og opprettholde interesse for det nye Vikingtidsmuseet, gi informasjon om prosessen rundt bygging og utvikling av det nye museet, samt bidra til besøk og gjenbesøk på nåværende og fremtidig museum. Det er også en kanal for formidling av vikingtid, gjennom en form og et format som er lett tilgjengelig.     

I feeden til @Vikingshipmuseum2025 deler vi blant annet bilder fra det nye museet, historiske bilder fra utgravingene, og bilder av gjenstander på Vikingskipshuset i dag. Vi lager også stories, som er små fortellinger fortalt gjennom bilder, tekst og animasjoner. I utgangspunktet er fortellingene synlige i 24 timer, med mindre man samler dem i kategorier.

Bildet kan inneholde: tekst, vikingskip.Akkurat når er vi i ferd med å avslutte en serie på 10 stories, som svarer på spørsmål vi tror folk måtte ha om det nye museet. Fortellingene samles under en kategori som heter «FAQ» som blir liggende tilgjengelig, og som skal kunne gi nye følgere informasjon om det nye museet, som for eksempel når byggestart er, hva det nye museet skal inneholde, og hvordan sikkerheten til gjenstandene på museet ivaretas under byggingen.   

Andre eksempler på stories vi skal lage, er en fortelling om tømmingen av Osebergskipet som har foregått på Vikingskipshuset i vinter som forberedelse til det nye museet, samt scanning av Oseberg som foregår nå. Alle innleggene vi produserer, lages på både engelsk og norsk.

Kontoen @Vikingshipmuseum2025 er ganske ny, og har per i dag i underkant av 3000 følgere. Snart kommer det et skilt eller en plakat på Vikingskipshuset med oppfordring om å følge denne kontoen. Den vil henge på synlige steder som ved kassene, toalettene og i rommet for bagasjeoppbevaring. En annen mulighet er å kjøre betalte kampanjer for å nå ut til de rette folkene i kanalen. Det tar tid å bygge opp en stor følgerskare, og det er grunnen til at vi starter allerede nå – gode seks år før museet åpner. Målet er å skaffe oss mange relevante følgere fra hele verden som forhåpentligvis vil la seg engasjere og begeistre i tiden frem mot åpningen av det nye Vikingtidsmuseet, og derfra inn i evigheten.

Har du forslag til innhold på @Vikingshipmuseum2025? Send dem til tea.kristiansen@khm.uio.no

Publisert 3. mars 2020 09:42 - Sist endret 26. feb. 2021 11:29