Stillasduken på Historisk museum tas ned

Mandag 11.  mai startet arbeidet med å ta ned stillasduken på Historisk museum. Fjerningen av stillasduken vil kunne ta to til tre måneder.

Bildet kan inneholde: arkitektur, landemerke, bygning, himmel, urbant område.

Historisk museum med stillasduken på. Foto: Google

Bildet kan inneholde: dagslys.Restaurering av alle vinduer oppover på bygget er nå avsluttet. Arbeidet med å restaurere vinduer i kjelleretasjen er nå i gang. Dette arbeidet vil pågå frem til høsten, og arbeidet med vinduene i hovedtrappen vil pågå frem til oktober. Her kan du lese mer om arbeidet som er blitt utført, og historien bak:  

Historikk, Robert Hallingfoss i EA oppsummerer: 

Bygget fikk en fullstendig renovering tidlig på 1970-tallet. Det var en omlegging med tilbakeføring av taket til kobber tidlig på 1990-tallet, men arbeidet som var gjort da bar preg av hastverk og dårlige detaljer.  

Forsvarsbygg var leid inn for å lage en tilstandsrapport i 2016, det foregikk da også en rehabilitering av fire originale vinduer, samtidig ble det foretatt en «rehabilitering» av rommene hvor Kollaps-utstillingen er og i museumsbutikken innvendig. Dette dannet tanken rundt den kvaliteten som skulle legges til grunn for rehabiliteringen. 

Dette er nå gjort, Robert Hallingfoss i EA beskriver: 

Byggearbeidene startet ved å etablere en sikkerhetssone rundt bygget, deretter ble hele bygget kledd inn med stillaser og tett tak. 

Taket: Kobberkledningen fra 1990 ble fjernet. 

Vi hadde regnet med noen råteskader i takkonstruksjonen, men ingenting tydet på et stort omfang. Problemene med lekkasjer var knyttet opp til området rundt «resepsjon» trapperom mot syd. 

Da vi hadde tatt av tekkingen oppdaget vi at taket var svært mykt, ved nærmere undersøkelser viste det seg at takkonstruksjonen var ombygget i 1920. Rasjonaliseringsvesenet som flyttet inn i 4. etasje hadde fått montert taklys i taket, disse hadde sagd over bæringen i taket uten å forsterke original takkonstruksjon. Situasjonen ble vurdert som såpass prekær at KHM måtte evakuere 4. etasje i en periode når forsterkningsarbeider pågikk. Vi måtte også stemple taket ned på gulvet for å unngå sammenrasing.  

Når forsterkningen var gjennomført (med kopi av originale materialer) tok gjenskapningen av det originale taket til. Vi har hatt en fantastisk flink blikkenslager fra polen som har ledet arbeidene, i tillegg har vi hatt et godt utvalg av originale tegninger å se på. Slik taket i dag fremstår er det trolig et av Norges desidert vakreste og mest forseggjort tak. 

Ytterveggene består av tegl, granitt, sandstein, noe kleber og originale vinduer. 

Teglen er et spesialformat originalt importert fra Tyskland. Det finnes ca 150 forskjellige formater på steinen på fasaden, totalt er det ca 220 000 fasadestein. Vi har krasset ut samtlige fuger da disse var gått delvis i oppløsing. Dette arbeidet har foregått manuelt med håndverktøy for å unngå skader på original tegl. Vi måtte bestille ca 1000 stein i 15 forskjellige formater. Dette da det har vært festet en rekke ting på fasaden opp gjennom tiden hvor festene har vært boret i teglen. Spekken mellom steinene er 8 mm fugerm noe som er svært trange fuger hvor det krever presisjon og faglig dyktighet for et godt resultat. Mørtelen som er benyttet for spekking er en luft/hydraulisk kalkmørtel tilsatt pigmenter etter analyse av original mørtel.  

Sandsteinen på fasaden er til en hvis grad forvitret, men det ble valgt å ikke konservere denne på noen måte da vi tror dagens produkter ikke vil gi et sikkert resultat. Steinene er renset med damp, fugene er krasset ut, ny spesialmørtel er lagt inn. De steinene som har skader som følge av setninger i bygget eller forvitring er utbedret ved innfelling av ny stein. Steinene er hentet fra det samme bruddet i Tyskland som original ble benyttet ved oppføring av bygget. Steinene ble formhugget på plassen. Ankere i veggen ble etablert i rustfritt stål og nye deler ble limt inn på disse. Disse arbeidene holder et håndverksmessig nivå av internasjonalt format. De opprinnelige steinene ble hugd til av tyske håndverkere, vi hadde polakker. 

Granitten er iddefjord (samme som på Nasjonalteateret, stortinget, Vigelandsparken sov). Denne er i god stand. Vi kommer kun til å forta en omspekking av granitten. Granitten er tilhugget med 8 mm fuger uten tilleranser rundt hele bygget. Hver stein er individuelt tegnet i et aksesystem på ca 4,2 m med trykkbuer over kjellervindue. Sålebenker under vinduer i 1. etasje er de største steinene. Disse er ca 3,5 lange og veier vel 2 tonn per stykk. Trappen mot nord må plukkes ned og mures opp igjen på grunn av setninger i bygget, disse medfører at steinen er i ferd med å bli varig skadet. 

Originalvinduene fra 1900 er utført som innadslående vinduer, og er ca 3 m /3 m med buet overkant. Buen er forskjellig i 1, 2 og 3. Dvs. i 1. etasje er det en «sirkulær bue» mens i 3. etasje er byen delt opp i fem segmenter for mykere overganger. I 3 etasje er vinduene utstyrt med ornamentert blyglass i kjente motiver. Vinduene er fullstendig restaurert. Skadd trevirke er erstattet med ny spesialsortert malmrik furu plukket spesielt for dette prosjektet.

Originalglassene er beholdt så langt dette har vært mulig. Det er spesialglass av typen speilglass, disse var ekstremt dyre å lage når bygget ble oppført. Blyglassene er blitt restaurert. Skadd glass er blitt produsert i Tsjekkia og godkjent av Riksantikvaren. Vi var ikke i stand til å få tak i håndverkere fra Norge på dette fagfeltet heller, så vi måtte til Lithauen for å finne kvalifisert arbeidere.

Innvendig har vi satt inn nye varevinduer av innbruddsikker kvalitet. Dette har vært en svært krevende prosess da de arkitektoniske kravene har vært svært strenge. De nye varevinduene er ment å være mest mulig transparente slik at vi kan se inn på de vakre originale vinduene med messingdetaljer. 

Riksantikvaren har vært med på helt prosessen og godkjent alle trinn.

Publisert 14. mai 2020 12:19 - Sist endret 14. mai 2020 13:42