Utlysninger i Forskningsrådet og søknadsprosess for Fellesløft IV

Utlysninger i Forskningsrådet med frist 6. mai 2020 - intern prosess ved KHM, og Søknadsprosess for Fellesløft IV - Stort, tverrfaglig forskningsprosjekt- intern skissefrist 25. februar 2020.

Bildet kan inneholde: tekst, logo, font, produkt, merke.

Utlysninger i Forskningsrådet med frist 6. mai 2020 - intern prosess ved KHM

Forskningsrådets utlysninger for programmer med frist 6. mai 2020 er nå publisert. Du finner alle programområder og søknadstyper under Forskerprosjekt for fornyelse, og programmene under Aktuelle temaer.

FRIPRO ligger under fanen Banebrytende forskning. Midlene med spesielle føringer vil fordeles på Forskerprosjekt for fornyelse, Forskerprosjekt for unge talenter og Treårig Forskerprosjekt med internasjonal mobilitet, og vil i første omgang bli vurdert sammen med de andre søknadene i utlysningen.

Du finner SAMKUL under fanen Velferd, kultur og samfunn. Merk at prioritert temaområde i årets utlysning er Kunnskap, velferd og mangfold.

Forskingsrådet innfører i år nytt søknadssystem. Dere kan nå krysse av for inntil fem fagområder inne i søknadsportalen der søknaden deres er relevant. For hvert temaområde dere krysser av for skal det legges ved ett vedlegg som beskriver søknadens relevans for den avkryssede utlysningen.

Det er derfor ekstra viktig å lese utlysningene og aktuelle programplaner godt. Nytt av i år er også at fagpanelene er store med opptil 20-30 medlemmer, som så blir sortert ut i undergrupper ut fra fag og temaer. Medlemmene i hovedpanelene vil være generalister, men det vil bli kalt inn eksperter ved behov. Det er derfor viktig å komme med forslag til gode fageksperter i søknadene. Forskningsrådet vil legge ut webinarer om søknadsprosessen. Ta bare kontakt med meg dersom det er noe du lurer på før disse legges ut.

Intern prosess ved KHM

Skal du søke Forskningsrådet til fristen 6. mai, så må du informere din leder om søknaden og sende inn dette nettskjemaet innen 20. februar.

Du vil bli kontaktet for avtale om søknadsmøte med forskningsrådgiver og økonomirådgiver etter 20. februar. Du finner alt om rutiner rundt vårens søknadsprosess ved KHM her.

Vi minner om at dere også må huske å informere forskningsrådgiver og nærmeste leder om søknader der dere skal være med som partnere i god tid før fristen.

Utlysningen Stort, tverrfaglig forskningsprosjekt er et fellesløft mellom Forskningsrådet og UiO. Se egen epost med informasjon om denne utlysingen.

Utlysningen Stort, tverrfaglig forskningsprosjekt i Forskingsrådet med frist 6. mai 2020 er et fellesløft mellom Forskningsrådet og UiO.

Støttegrensen for prosjektene er mellom kr 12 000 000 og kr 25 000 000.  UiO vil gå inn med 50 % av totalsummen i prosjektene ved en tildeling, og dette vil være i et spleiselag med enheten som er ansvarlig for prosjektet som får tildelingen.

Søknadene til programmet har en intern prosess ved UiO, både rundt hvilke søknader som skal sendes fra UiO, og hvilke som tilslutt vil få en tildeling.

Søkere fra KHM til utlysingen Stort, tverrfaglig forskerprosjekt, må derfor sende inn en skisse i dette nettskjemaet innen 25. februar.

Det vil bli foretatt en vurdering av hvilke søknader som skal sendes fra KHM i Forskerlederforum  i begynnelsen av mars.

Godkjente prosjektskisser skal sendes så langt de har kommet til UiO 20. april for videre godkjenning i Forum for forskningsdekaner.

Når søknadene fra UiO er evaluert av Forskningsrådet, vil søknadene som har fått karakterene 6 eller 7 gå gjennom en ny intern evalueringsprosess ved UiO.

Denne prosessen vil ta utgangspunkt i prosjektets eksellense, men det vil også bli en vekting i tildelingene mot de fakultetene ved UiO om har fått mest FRIPRO-midler de siste tre årene.

MN og MED har de høyeste andelene FRIPRO-bevilgninger, etterfulgt av HF og SV.

Du finner utlysingen til Stort, tverrfaglig forskningsprosjekt under Banebrytende forskning (FRIPRO):

Av Anette Lislerud
Publisert 10. feb. 2020 10:28 - Sist endret 10. feb. 2020 10:35