Vikingtidsmuseet satser stort på opplevelser for publikum

Når Vikingtidsmuseet skal skape verdensledende publikumsopplevelser, hentes det inn ekspertise utenfra.

Vikingskip iscenesatt i et museum.

Illustrasjon: Ralph Appelbaum Associates / Tamschick Media + Space

Selv om spaden ennå ikke er satt i jorda, har det allerede i flere år blitt jobbet med utstillingene til det nye Vikingtidsmuseet. Utstillingskonseptene skreddersys det planlagte bygget som er tegnet av AART architects. Nå skal disse konseptene videreutvikles, designes og produseres i samarbeid med Ralph Appelbaum Associates og Tamschick Media + Space.

Det ble i fjor høst utlyst en internasjonal konkurranse som trakk til seg dyktige utstillingsdesignere fra hele verden. Etter omfattende forhandlinger og vurderinger, er det altså Berlin-kontoret til det amerikanske utstillingsdesignbyrået Ralph Appelbaum Associates og det Berlin-basert mediedesignbyrået Tamschick Media + Space som får den attraktive kontrakten med en potensiell verdi på ca. 150 millioner kr.

– Det var tre utrolig sterke leverandører med i finalen til konkurransen, men etter en totalvurdering rundt kreative evner, kompetanse, prosess og metodikk, prosjektledelse, pris og kvalitetsstyring, så landet vi på en klar vinner. Vi gleder oss til å samarbeide med Ralph Appelbaum Associates og Tamschick Media + Space, sier prosjektleder for det nye Vikingtidsmuseet, Göran Joryd.

Usikkerhet

Prosjektgruppen som jobber med det nye Vikingtidsmuseet har hatt en utfordrende vår etter at Kunnskapsdepartementet (KD) stoppet byggeprosjektet for å gjennomgå økonomien på nytt, etter at Statsbygg meldte om overskridelser i byggeprosjektet. Prosjektet er et samarbeid mellom Statsbygg, som bygger nytt museum, og skal flytte de unike gjenstandene, og UiO som finansierer og utvikler alle utstillinger og publikumstilbud.

Når Kunnskapsdepartementet stoppet prosjektet, ble det skapt usikkerhet rundt fremtiden for museet. I forrige uke ble revidert nasjonalbudsjett lagt frem, og der er regjeringspartiene og SV enige om følgende verbalforslag: «Partiene viser til at byggingen av Vikingtidsmuseet er avgjørende for å ta vare på noe av vår viktigste kulturarv, vikingskipene. Slik det er i dag så brytes skipene ned og treverket sprekker opp. De kan kun sikres i et nytt bygg. Det er behov for at det utarbeides nye kostnads- og styringsrammer, men partiene mener dette må skje uten at det oppstår unødvendige forsinkelser i prosjektet.»

– Med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett føler vi oss nå trygge på at regjeringen vil gjennomføre prosjektet så snart som mulig. Og selv om det fortsatt er en del usikkerhet rundt endelig kostnadsramme for bygget, så skal det utvikles utstillinger til publikum. Dette arbeidet fortsetter inntil videre som planlagt. Det vi er mest bekymret for nå er at regjeringen vil be Statsbygg kutte i byggeprosjektet, så vi får et annet museum enn det som er planlagt sier museumsdirektør Håkon Glørstad.

Gaver kan falle bort

Det er ingen tvil om at store endringer i byggeprosjektet vil skape ekstreme utfordringer for prosjektet som skal lage nye utstillinger.

– Vi har klart å skaffe til veie ekstern finansiering fra Eilif Holtes Allmennyttige fond og Sparebankstiftelsen DnB til gode publikumsopplevelser som kommer hele samfunnet til gode. Totalt er det 220 millioner kroner i gaver som kan bortfalle ved store endringer, sier Glørstad.

Universitetet i Oslo og Kulturhistorisk museum er en stor bidragsyter til realiseringen av totalprosjektet, med ca. 370 millioner kroner til sikringsarbeid, etablering av museal virksomhet og publikumsopplevelser.

– Vi velger altså nå å inngå kontrakten for å være sikre på å ikke miste tid og fremdrift. Og vi velger i dag å glede oss over å ha fått med noen av verdens beste utstillingsdesignere i utviklingen av nytt museum. Bygget som er planlagt, legger til rette for publikumsopplevelser i verdensklasse. Nå må vi bare håpe at regjeringen legger til rette for at det godt planlagte museumsbygget kan realiseres slik det er tenkt, avslutter Glørstad.

Publisert 20. juni 2022 20:32 - Sist endret 22. juni 2022 08:42