Viktige leverandører på plass

Arbeidet med innholdet til det nye Vikingtidsmuseet er godt i gang, og i løpet av det siste året har flere viktige leverandører kommet på plass.

Illustrasjon av et utstillingsrom.

Illustrasjon fra et av de planlagte utstillingsrommene ved det kommende Vikingtidsmuseet. Illustrasjon: Ralph Appelbaum Associates / Tamschick Media+Space

I forrige uke ble det klart at det er italienske Goppion som skal produsere montrene til det nye museet. Det er samme firma som har levert montrene som er i bruk på det nye Nasjonalmuseet, og de er dermed en kjent samarbeidspartner for Statsbygg. Kulturhistorisk museum har arbeidet tett sammen med Statsbygg før kontrakten med Goppion ble inngått, for å sikre at samlingen blir ivaretatt på en god måte.  

Siden august 2022 har utstillingsprosjektet ved KHM jobbet sammen med Ralph Appelbaum Associates og Tamschick Media+Space, som er hovedleverandør for å både designe, produsere og installere de permanente utstillingene. Kontrakten med RAA har et potensielt omfang på ca 150 millioner kroner. 

I januar 2023 ble det inngått kontrakt mellom Kulturhistorisk museum og den nederlandske leverandøren Kiss the Frog. De skal, sammen med underleverandørene Cultural Innovations, Torden&Lynild, Bruns, Redrum og Tactile Studios, arbeide sammen med museet for å designe og produsere «Den store vikingreisen», som er Vikingtidsmuseets viktigste tilbud til barn, unge og familier. «Den store vikingreisen» er støttet av Sparebankstiftelsen DnB. 

Alle disse leverandørene vil samarbeide med VTM-prosjektet helt frem til åpning av det nye museet.

– Med så mange dyktige leverandører på plass, har vi tatt et stort steg fremover i arbeidet med å kunne tilby publikumsopplevelser i verdensklasse når det nye museet står ferdig, sier prosjektleder ved KHM Göran Joryd.

Publisert 28. feb. 2023 11:17 - Sist endret 28. feb. 2023 11:24