VTM – her er museets navn og logo

Det nye museet skal hete Vikingtidsmuseet. Logoen viser tre stiliserte vikingskip. 

Bildet kan inneholde: skrift, skråningen, kunst, logo, merke.

Vikingtidsmuseets logo. Norsk variant, horisontalt oppsett.

Det siste året har VTM-prosjektet i samarbeid med designbyrået Bleed utviklet logo og navn for det nye museet som skal bygges på Bygdøy.

Første halvår 2020 ble logoen besluttet av VTMs styringsgruppen. Den viser tre stiliserte vikingskip, og skal hedre skipene som blir hovedattraksjonene i det nye museet.

I høst pågikk arbeidet med å utvikle navn på det nye museet. Alle KHMs ansatte ble også invitert til å delta i dette arbeidet gjennom en spørreundersøkelse. Styringsgruppen har nå besluttet at det nye museet skal hete Vikingtidsmuseet, som også har vært arbeidstittelen på byggeprosjektet. På engelsk skal museet hete Museum of the Viking Age.

VTM-prosjektet arbeider nå med å knytte til seg en leverandør til arbeidet med videre utvikling av merkevaren til Vikingtidsmuseet.

Verdens viktigste formidler av vikingtiden

Vikingtidsmuseet på Bygdøy skal bli verdens viktigste formidler av vikingtiden når det åpner i 2025/2026.  I arbeidet med å utvikle navn og logo har det vært fokusert på innhold og tilbud i det nye museet.

– Vikingtidsmuseet er valgt som navn fordi museet vil gi et utfyllende bilde av mange sider av samfunnet som preget vikingtiden. Med utgangspunkt i verdens fremste vikingtidssamling vil publikum få innsikt i alt fra dagligliv til store samfunnsendringer som preget denne perioden, sier museumsdirektør Håkon Glørstad.

Museet skal bli en ny type forskningsmuseum der publikum kan la seg oppsluke av vikingtiden og nyte en fremragende estetisk opplevelse. Besøkende skal overraskes og utfordres med ny kunnskap, nye perspektiver og nye funn.

Vikingtidsmuseet vil romme verdens tre best bevarte vikingskip. Skipene symboliserer mange viktige aspekter og særtrekk ved vikingtiden, blant annet reiser, handel, plyndring, kulturmøter, teknologisk utvikling, håndverk og estetikk.

En enestående kulturarv

Internasjonalt er det en enorm interesse for vikingtiden, og Vikingskipshuset på Bygdøy har i mange år vært Norges best besøkte museum.

– Et hovedmål med det nye museet er å sikre kulturarven også for kommende generasjoner. I tillegg vil museet gi publikum et unikt møte med vikingtiden. Jeg opplever at navn og logo gir publikum en forståelse av tilbudet de vil finne i det nye museet, sier Håkon Glørstad. Han er sikker på at Vikingtidsmuseet vil bli en publikumsmagnet i kraft av sine unike gjenstander, gode opplevelser og faglige styrke som forskningsmuseum.

Det nye museumsbygget

Det nye museet skal bygges i forlengelse av dagens museum på Bygdøy, og vil bli tre ganger så stort som i dag. Totalt blir det nye museet ca. 13 000 m2, hvorav ca. 5500 m2 blir utstillingsareal. I tillegg til utstillingslokalene blir det butikk, restaurant, arrangementsfasiliteter og en museumspark som en integrert del av museumsopplevelsen.

Statsbygg er ansvarlig for prosjektering og bygging av det nye museumsanlegget på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. AART architects designer bygget.

Byggets forprosjekt er ferdigstilt og kvalitetssikret. Byggeprosjektet fikk startbevilgning over statsbudsjettet for 2020 og vil detaljprosjekteres gjennom 2021.

Bildet kan inneholde: skrift, kunst, rektangel, merke, logo.
Vikingtidsmuseets logo. Norsk variant, vertikalt oppsett.
Bildet kan inneholde: skrift, logo, grafikk, merke.
Vikingtidsmuseets logo. Engelsk variant, Museum of the Viking Age. Horisontalt oppsett.
Bildet kan inneholde: skrift, kunst, logo, grafikk, symbol.
Vikingtidsmuseets logo. Engelsk variant, Museum of the Viking Age. Vertikalt oppsett.

 

Publisert 2. feb. 2021 08:03 - Sist endret 2. feb. 2021 08:06