SFF-satsninger, miljøbygging og tverrfaglighet

Kulturhistorisk museum har høy forskningsaktivitet innenfor ulike disipliner og fagligheter og museets forskningsråd er opptatt å fremme potensielle synergier knyttet til dette forskningsmangfoldet. Samtidig ønsker museet å utvikle en slagkraftig forskningssatsning i form av et Senter for fremragende forskning med klare tverrfaglige ambisjoner knyttet til etableringen av nytt vikingskipsmuseum på Bygdøy.

KHMs forskningsråd ønsker å legge til rette for at museets forskere får muligheten til å tenke om sine egne forskningsaktiviteter og interesser i lys av aktiviteter og interesser innenfor andre fagområder og knyttet til museets særlige satsning på vikingtidsforskning. Vi ønsker å sette fokus på hvorvidt og hvordan den faglig varierte, løpende forskningsvirksomheten kan nyte godt av og bidra inn i forskningsvirksomhet knyttet til en eventuell etablering av et ‘centre of excellence’. Vi ønsker også å rette blikket mot radikal tverrfaglighet ved å fokusere på hva som kan gjøres for å utløse tverrfaglig synergi på tvers av disiplinære grenser mellom så vel historisk-filosofiske og samfunnsvitenskapelige fag som mellom human- og naturvitenskaplige fag.
Vi inviterer derfor representanter for forskningsmiljøer som har erfaring med hvordan forskning knyttet til et ‘centre of excellence’ kan åpnes opp mot sine institusjonelle omgivelser, og dermed bli til gjensidig nytte for senteret og institusjonens forskningsmessige mangfold. Vi ønsker dessuten å invitere representanter fra etablerte SFFer der radikal tverrfaglighet er en essensiell dimensjon ved satsningen og som kan dele sine erfaringer med produktive tverrfaglige dynamikker.

Zoomlenke distribueres i e-post til khm-alle mandag 1. mars.

Program:

0900:
Velkommen og introduksjon til forskermøtet, ved Arne Perminow, leder for KHMs forskningsråd

0910:

WEAVE: Centre for Viking Studies - KHMs SFF-V satsing

ved professor Iver B. Neumann og Mari A. Østmo

(Middelalderklyngen ved UiB har dessverre måttet melde avbud

Middelalderklyngen ved UiB, videreføring av Senter for middelalderstudier (SFF I, 2003-2013)

ved Sverre Bagge, Professor emeritus, tidligere leder for Senter for middelalderstudier)

0945:

Center for Early Sapiens Behaviour (SapienCE), UiB
ved Simon Armitage, professor og gjesteforsker ved senteret