Åpen dag på Universitetet i Oslo

Interessen for høyere utdanning og helseutdanning er fortsatt stor for elever på videregående skole.

Smilende student på stand.

Møtet med studentene fra de forskjellige studieprogrammene er det som er viktigst under Åpen dag. Foto: Hanne Bjerknes, UiO.

Årets åpen dag hadde flere påmeldte enn i 2020, noe som tilsvarer at flere tusen elever fra videregående skoler kom innom Universitetet i Oslo.

Hele campus Blindern er åpen for elever på videregående skoler som inviteres inn til et tett program med miniforelesninger, stands, speed date med studenter og andre aktiviteter. Stands for utdanning i helseledelse og helseøkonomi, klinisk ernæring og medisin ble godt besøkt under hele dagen.

Den personlige kontakten med studenter og fagmiljø er avgjørende for elevers valg av studiested og utdanning. Studenter fra studieprogrammene og ansatte fra fakutet og institutt bidrar alle til å fortelle om og svare på spørsmål fra publikum.

Helseledelse, hjerneføde og medisinstudiet på topp

Helseledelse og helesøkonomi var spesielt interessant for mange elever i år. Studentene på stand viste til at dette møtet på Georg Sverdrups Hus med utdanning var avgjørende for at nettopp de valgte bachelorgraden da de begynte. Brosjyrene for programmet ble raskt revet vekk.

Klinsisk ernæring hadde med seg studenter fra Mathjelpen på stand, og hadde tre miniforelesninger. Flere gutter fant veien til miniforelesningen "Fra hjerneføde til proteinpulver". Flere måtte også snu i døren da undervsininsgrommet ble fullt under informasjonsmøtet.

Auditorium 1 var smekkfullt da medisinstudiet ble presentert. 450 elever fra videregående hadde klemt seg inn for å få med seg muligheten for å bli lege, bli kjent med studiemiljøet og stille spørsmål til medisinstudenten ved Det medisinske fakultet.

åpen dag

Publisert 17. mars 2022 14:49 - Sist endret 17. mars 2022 15:01