English version of this page

Humanistprisen 2022 til vår kollega Aleksandra Weder Sawica

Aleksandra Weder Sawicka, som jobber som lederstøtte for fakultetsledelsen på MED, har blitt tildelt Humanistprisen 2022.

Bildet kan inneholde: smil, anlegg, blomst, oransje, kjole.

Aleksandra Weder Sawica mottok Humanistprisen 2022. Vel fortjent!

Humanistprisen er en pris delt ut av Human-Etisk forbund til en enkeltperson, gruppe eller organisasjon som har bidratt til å fremme humanistiske idealer og prinsipper.

I mars leste Aleksandra, om opprinnelig kommer fra Polen, om ukrainske overgrepsofre i polske medier og bestemte seg for å sende nødprevensjon til voldtatte kvinner på flukt i Ukraina og Polen. Hun brukte nettverket sitt og sosiale medier for å spre ordet om aksjonen. Aleksandra fikk mye presseoppmerksomhet i Norge, Polen og internasjonalt. Hun merket pakker med nødprevensjon med en frase på ukrainsk som betød «Til min ukrainske søster».

Leder i Human-Etisk Forbund, Christian Lomsdalen, sa i sin tale under utdelingen av Humanistprisen om Aleksandra: «Hun utviser et ansvar for sine medmennesker og svarer på overgrep med medisin, forskning, fornuft og kjærlighet.»

Aleksandra er veldig opptatt av å redusere konsekvenser av konflikt som kvinner og barn er innblandet i. Hun sier at det hun gjør for ukrainske kvinner er en åpenbar konsekvens av det å være feminist, mor, menneske. Aleksandra forteller i sin takketale om at hun ønsker å etablere omsorgshjem for ukrainske voldtektsofre og deres barn slik at barna som er en bitter frukt av en kriminell handling kunne få et fullverdig liv. Hun samler også penger for medisiner for sykehus i Kamyanskoe i Ukraina.

Publisert 3. nov. 2022 15:32 - Sist endret 11. nov. 2022 15:41