English version of this page

Intervju med valgkomiteleder Hagen om høstens dekanvalg

Vi går et spennende valg i møte denne høsten. MED-nytt har intervjuet valgkomitéleder Terje P. Hagen om arbeidet med årets dekanvalg og om prosessen fram til valgstart. Hagen er til daglig instituttleder ved Helsam.

Terje P. Hagen

Det er 12 år siden vi gjennomførte dekanvalg ved MED-fakultetet. En fornøyd valgkomitéleder Terje P. Hagen forteller oss om hva som skal skje i høstens dekanvalg. Foto: Mathilde Bakke, UiO

Valgkomiteen har ansvar for å finne kandidater til dekanvalget, og for at de presenteres på en måte som gir velgerne et godt grunnlag for å vurdere deres kvalifikasjoner for rollen. Som valgkomitéleder er derfor Terje P. Hagen en nøkkelperson, og den som holder i trådene for høstens valg.

– I løpet av noen få uker skal vi velge nytt dekanat for neste fire-årsperiode. Kan du fortelle litt om prosessen fremover?

– Valgkomiteen har som kjent målsetting om å mobilisere kandidater, og det gikk jo veldig lett i år. De dukket jo opp av seg selv før vi hadde satt i gang vår prosess. Det som skjer i neste fase er at kandidatene sendes over til valgstyret, som foretar en sjekk av om kandidatene er valgbare. Det blir jo heller ikke et stort problem denne gangen. Begge er klart veldig gode dekankandidater. Vi antar så at kandidatene vil presentere sine plattformer så fort som mulig. Deretter vil vi legge til rette for diskusjon av disse plattformene. Det viktigste forumet for det er valgallmøtet som vi arrangerer den 5. september. Men det kan jo selvfølgelig også bli debatt i for eksempel Uniforum og andre plattformer både før og etter dette. Selve valget åpner 7. september.

– Det er første gang på 12 år vi har et reelt dekanvalg. Som leder av valgkomiteen må du vel si deg fornøyd med å ha fått til dette?

– Absolutt! At det er to eller flere kandidater som stiller, er viktig for å kunne realisere universitetsdemokratiet. Det vil brette ut eventuelle uenigheter, gi velgerne muligheter til å utfordre kandidatene om vanskelige spørsmål og generelt bidra til å gjøre kandidatene godt kjent.

– Ja, ved UiO har vi valgte toppledere, fremfor ansatte ledere. Kan du si litt om hva universitetsdemokratiet tilfører oss?

– Det at vi har valgt dekanus, og forsåvidt også rektor, er med på å skape legitimitet bak dem som blir valgt. Dette gir oss et styringssystem der de valgte har utgått fra de ansatte, noe som gir dem styrke når vanskelige beslutninger må fattes. Det gjør også at vi som ansatte får bedre kanaler for å fremme våre interessen enn i et system der dekanus er tilsatt og som følge av det kan skjerme seg mot ansattes innspill og synspunkter.

– Vi har to gode kandidater til valget. Mange vil nok synes at det er vanskelig å velge, og kanskje tenke at det er hipp som happ hvem som vinner. Hvorfor bør ansatte og studenter bruke tid på å sette seg inn i stemme akkurat i år?

– Vi har jo to ulike kandidater. Det gjenstår å se om de vil legge fram to ulike plattformer. Hvis de gjør det, så vil det bli viktig at den enkelte ser på hvem som ligger nærmest sin egen mening.

– Jeg tenker også at om det skulle være stor grad av enighet i satsingene mellom de to ulike kandidatene, så vil det jo være slik at det vil være en forskjell mellom de to teamene.

– Jens Petter sitt team representerer en slags kontinuitet, siden nesten alle sammen i det teamet har lang erfaring fra dagens dekanat. Slik erfaring er viktig fordi det gjør at dekanatet raskt er operativt. Hvis man velger Hannes team vil man få en slags fornyelse. De representerer først og fremst erfaring fra instituttnivået. Hanne har vært nestleder på Klinmed, Jan Bjålie er tidligere instituttleder på IMB, og i tillegg er Eli Feiring avdelingleder for den største avdelingen ved Helsam.

– Kontinuitet versus fornyelse er en viktig dimensjon når en skal vurdere disse to teamene.

Bli med på valgallmøtet

Vi avslutter intervjuet med en oppfordring! Kom på valgallmøtet 5. september (kl 14 - 16) som arrangeres både fysisk og på Zoom. Vi er heldige som får lov til å være med på å velge vår egen leder.

Benytt sjansen til å sette deg inn i kandidatenes valgplattformer og hva de betyr for deg. Valgallmøtet er et samlingspunkt for hele fakultetet og her vil viktige spørsmål bli belyst. Du kan også bidra til å sette fokus på saker som gjelder deg. Send derfor gjerne inn spørsmål i forkant.

Godt valg!

Av Silje M. Kile Rosseland