English version of this page

Nye muligheter i EUs forskningsprogram

Våre dyktige forskningsrådgivere i Enhet for ekstern forskningsfinansiering (EEF) er oppdatert på vårens utlysninger. Ta kontakt med dem om du planlegger å søke.

Kollage av personbilder fra personprofilene til forskningsrådgiverne i EEF

Denne herlige og ikke minst kunnskapsrike gjengen i EEF på fakultetet hjelper deg med EU-søknaden!

Første periode i EUs forskningsprogram avsluttes i år. På trappene står nye utlysninger og nye muligheter for å finansiere forskning. Innenfor helseklyngen arbeides det nå på spreng for å ferdigstille utlysningene som skal lanseres før årsskiftet. De første utlysningene vil ha søknadsfrist i april 2023. Vi forventer også at nye partnerskap på helseområdet vil etableres neste år.

Nye utlysninger innen helse

Enhet for ekstern forskningsfinansiering (EEF) har nylig mottatt et oppdatert utkast til hvilke utlysninger som kommer i 2023 og 2024. Arbeidsprogrammet inkluderer blant annet utlysninger relatert til persontilpassete helsetjenester og forebygging av sykdom, helseeffekter av klima- og miljø endringer, beredskap og respons ved pandemier, hjerneforskning, mental helse og flere andre tema som bør interessere forskere ved fakultetet. Kontakt med-funding@medisin.uio.no for å få tilsendt utlysningene, eller for å slå av en entusiastisk prat om EU-finansiering.

I tillegg til utlysninger i Helseklyngen, vil det komme nye utlysninger i «Mission cancer». Temaområder i 2023 inkluderer forebygging av kreft, livskvalitet for barnekreftpasienter med pårørende og «tumor-host interaksjoner».

Partnerskap på helse

EU skal etablere minst 9 partnerskap på helse. De fleste av disse er fortsatt i støpeskjeen, men i neste to-årsperiode vil helse-partnerskapene by på enda flere søknadsmuligheter. Mange av disse partnerskapene vil være samfinansieringsprogrammer der Forskningsrådet vil finansiere deltakelse fra norske aktører. Hold deg oppdatert på aktuelle utlysninger i partnerskapene gjennom fakultetets nyhetsbrev “Funding opportunities” og NFRs nyhetsbrev om Horisont Europa.

EUs fjerde Helseprogram

EU4Health, EUs fjerde helseprogram, løper parallelt med Horisont Europa. Helseprogrammet har også utlysninger som kan interessere deg. «Action grants» er utlysninger som ligner EU-prosjekter. I tillegg vil det være anbudsprosesser som blant annet omfatter utredninger og sammenstilling av kunnskap på helseområdet. Helsedirektoratet administrerer Norges deltakelse i EU4Health.

Tips for å lykkes

Det ligger mye arbeid bak en god EU-søknad. Men, om man lykkes med søknaden, vil et EU-prosjekt helt klart åpne nye dører og utvide forskernes horisonter. MED-nytt har bedt forskningsrådgiverne samle noen tips over hva de mener er viktig for å lykkes med EU-søknader:

1. Start tidlig, gjerne før utlysningen er offisielt publisert. Det kan ta tid å etablere et godt konsortium, utvikle søknad og enes om arbeidsfordeling. Kontakt oss i EEF for informasjon om framtidige utlysninger.
  2. Sett av tid. Tematiske søknader til EU er omfattende, og prosjektledere må investere nok tid i søknadsfasen. Å starte tidlig gjør også at du får benyttet deg fullt ut av UiOs støtteapparat og støtteordninger for EU-søkere.
  3. Vær strategisk i valg av forskningspartnere. Det kan være OK å fundamentere en søknad i et allerede etablert nettverk, men vær beredt på å inkludere partnere du ikke tidligere har samarbeidet med.
  4. Sikre at forsknings-ideen din er egnet og i tråd med finansierens hensikt bak utlysningen.
  5. Analyser utlysningen grundig. Utlysningen er styrende for innhold i forskningsprosjektet. Vær nøye med å inkludere alle etterspurte oppgaver/mål. Vær kritisk til å inkludere forskning som strengt tatt ikke svarer på utlysningen.
  6. Ha en liten, men dedikert skrivegruppe.
  7. Ikke vent med budsjettet. Kontakt økonomirådgiver tidlig for å starte med budsjetteringen, og søk faglig godkjennelse fra lederen din om søknaden så tidlig som mulig. Ha noen midler i bakhånd som kan distribueres hvis det blir utfordringer med å fordele budsjett på alle partnere.
  8. Vi i EEF er her for å hjelpe deg. Ikke nøl med å ta kontakt om du vurderer å søke på en utlysning. Vi kan hjelpe med å finne relevant informasjon, kople på UiOs støtteordninger, tilby konsulenttjenester og være en administrativ støtte i søknadsprosessen.
  9. Benytt deg av kurs og webinarer som tilbys av NFR eller andre rådgivende institusjoner. Disse kan gi gode råd om å bygge konsortiet og få en oversikt av hva EU forventer i en søknad.
  10. Bygg erfaring og vær langsiktig. Vi anbefaler at forskerne har erfaring som partner før de påtar seg rollen som koordinator. Deltakelse i internasjonale prosjekter eller COST-nettverk kan være gode utgangspunkt for å bli med i vinnende EU-søknader.

Av Silje M. Kile Rosseland og Rune Larsen
Publisert 5. okt. 2022 13:50 - Sist endret 9. okt. 2023 15:01