Rekruttere en utenlandsk postdoktor

Kjenner du til en talentfull postdoktor som kan tenke seg å flytte til Oslo og bli del av din gruppe? Da bør du tipse dem om EU programmet MSCA postdoktoral fellowships og fakultetets søknadsstøtte.

Rune Larsen

Rune Larsen og hans kollegaer i Enhet for eksternfinansiering ved MED-fakultetet hjelper deg gjerne med søknaden. Foto: Silje M. Kile Rosseland

EU-programmet MSCA postdoctoral fellowship er en mulighet for forskere og fagmiljø til å rekruttere talentfulle postdoktorer til sin forskningsgruppe. Programmet åpner også for at forskere ved UiO kan oppholde seg ved en institusjon utenfor Europa i to år, pluss et tredje år tilbake ved UiO.

Dette er en søknadsarena for de beste og mest talentfulle forskerne. Prodekan for forskning Jens Petter Berg oppfordrer forskere om å benytte seg av denne muligheten til å rekruttere postdoktorer gjennom et av Europas mest prestisjefylte programmer. – Et MSCA postdoctoral fellowship er et verdifullt tilskudd til forskergruppen og kan være et springbrett til en fremragende forskerkarriere, sier Berg.

Inviterer til Masterclass

Flere andre fakultet ved UiO har hatt suksess på denne søknadsarenaen etter at de opprettet såkalt masterclass. Her inviteres postdoktorene til et skredddersydd søknadsskrivekurs og tips og erfaringer fra tidligere stipendvinnere. – I år arrangerer vi masterclass i samarbeid med Matematisk og naturvitenskapelig fakultet, informerer Rune Larsen, Seniorrådgiver ved Enhet for ekstern finansiering. Kurset arrangeres på Zoom og går over to halvdager. – Jeg håper at forskere ved MED som vet av aktuelle og interesserte postdoktorer tipser dem om søknadsstøtten ved fakultetet, fortsetter Rune.

Søkere kan registrere seg til masterclass på MEDs nettsider

Gjensidig nytte er nøkkelen til suksess

En avgjørende faktor for å lykkes med disse søknadene er at både kandidat, veileder og vertsinstitusjon skal ha et vitenskapelig utbytte. I tillegg til at postdoktoren skal ha faglig utbytte og karrierefremmende opphold ved UIO, skal også fagmiljøet profittere på den kompetansen og kunnskapen som postdoktoren tar med seg til UiO.

For å lykkes i konkurransen er det viktig med et godt samarbeid mellom veileder og kandidat i søknadsfasen, minner Rune Larsen om.

Interessert og lyst på mer informasjon?

– Jeg er begeistret for å komme i kontakt med aktuelle søkere og kommer gjerne rundt og informerer om programmet og hvilket støtte vi gir til søkerne, sier forskningsrådgiveren ved EEF. Han ber kandidater og veiledere om å sende ham en epost enten direkte til Rune Larsen eller til felles e-postadressen for Enhet for eksternfinansiering: med-funding@medisin.uio.no, eller sjekke fakultetets MSCA nettsider for ytterligere informasjon.

Av Rune Larsen
Publisert 4. mai 2022 14:49 - Sist endret 4. mai 2022 14:50