Bygg deg opp for Horisont Europa

EUs rammeprogram Horisont Europa byr på mange finansieringsmuligheter innen helseforskning, mange er rettet mot samarbeidsprosjekter. Les mer om hvordan du blir aktuell for slike prosjekter.

Horizon Europe official picture

Mulighetene er mange i EUs rammeprogram Horisont Europa

EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horisont Europa, har mange muligheter for forskningsfinansiering. En stor del av finansieringen er rettet mot samarbeidsprosjekter med mål om å løse viktige samfunnsutfordringer. Disse prosjektene krever at minimum tre partnere fra tre ulike europeiske land deltar i prosjektet, og konsortiene som vinner fram har som oftest flere partnere enn dette.

Horisont Europa har utlysninger som er relevante for miljøer ved fakultetet. Rådgiverne i fakultetets Enhet for eksternfinansiering (EEF) kontaktes innimellom av forskere som synes en utlysning er relevant, men som er usikre på hvordan de kan bygge eller bli med i et konsortium.

– Vi anbefaler at man opparbeider seg erfaring som partner i prosjekter før man tar steget og søker som koordinator for et samarbeidsprosjekt sier prodekan for forskning Jan Bjålie.  Men hvordan går man fram for å bli invitert inn i et konsortium som søker på en utlysning?

Bruk ditt nettverk

– Generelt er det viktig at våre forskere er aktive i ulike forskningsnettverk og gjør sin kompetanse synlig. Litt tålmodighet er også påkrevet, man må gjerne gå noen runder for å lykkes, sier Bjålie. Det er viktig å være tidlig ute. Er du interessert i noen av utlysningene med frist i september, er det for eksempel på høy tid å starte nå. Bruk ditt eller dine kollegers eksisterende nettverk og forhør deg om noen planlegger å søke på en konkret utlysning.

Tenk på hvilken rolle du ønsker i prosjektet. Hva kan du bidra med, og hvorfor er akkurat du en attraktiv partner? Trekk fram nøkkelkompetansen du har, og dersom relevant, hvilke data eller infrastruktur du har tilgang på som kan brukes i prosjektet.  Dette er informasjon som du kan presentere kort når du kontakter mulige samarbeidspartnere.

Det er mulig å registrere at man er interessert i å bli med i et konsortium for en utlysning i EUs søknadsportal. EU organiserer også "brokerage events" hvor hensikten er at potensielle søkere kan knytte kontakter. Et slikt virtuelt arrangement for helseutlysningene ble sist holdt 20. januar, men det er fortsatt mulig å registrere seg som interessent. Du kan se presentasjoner fra deltakerne som var med og deres kontaktinformasjon her.

Lær av erfaringer

Den 23. mars arrangerer EEF et webinar hvor professor Anne Moen og Jan Bjålie deler sine erfaringer med å bygge og lede konsortier i EU-prosjekter. Hvordan tenker når de bygger konsortier, og hva ser de etter når de skal knytte til seg partnere?

Anne Moen ved Institutt for helse og samfunn koordinerer Gravitate-Health, et samarbeidprosjekt med 40 partnere fra 15 land. Prosjektet skal lage digitale løsninger som gir bedre tilgang til informasjon om egen helse og medisiner, samt styrke informasjonsforståelse for å sikre tryggere legemiddelbruk, og har fått innvilget 18,5 millioner Euro fra The Innovative Medicines Initiative (IMI).

Jan Bjåliehar ansvaret for å koordinere nevroinformatikk-delen av Human Brain Project, et av de største forskningsprosjektene som har vært finansiert av EU. Han er også leder av infrastrukturutviklingen i den Europeiske digitale forskningsinfrastrukturen EBRAINS, som ble tatt opp på ESFRI-veikartet i 2021.

Av Hilde Henriksen
Publisert 8. mars 2023 07:38 - Sist endret 25. jan. 2024 12:42