English version of this page

EUs rammeprogram for forskning og innovasjon evalueres

Fra nysgjerrigdrevet grunnforskning til innovasjonsprosjekter med tett industrisamarbeid. Horisont Europa byr på mange muligheter for å finansiere drømmeprosjektet. EU inviterer nå alle til å dele erfaringer og synspunkter på utforming av forskningsprogrammet.

Horizon Europe

EUs rammeprogam for forskning og innovasjon, Horisont Europa, har en betydelig bredde av aktuelle programmer og utlysninger. De tre søylene som grovt sett inndeler Horisont Europa består av ulike programmer innenfor eksellens-forskning, forskning for å løse globale utfordringer og innovasjonsforskning. I tillegg finansierer EU flere forskningsprogrammer som ligger i randsonen eller går på tvers av disse tre søylene.

Mest populært ved MED-fakultetet og UiO er programmer innenfor pillar 1 – eksellens-forskning. Dette inkluderer søknadsmuligheter til det Europeiske forskningsrådet (ERC), Marie Sklodowska-Curie programmer (MSCA) og forskningsinfrastruktur, inkludert e-infrastruktur. Både ERC og MSCA har «bottom-up» utlysninger der fremragende forskning er det viktigste evalueringskriteriet, mens infrastrukturutlysningenen ofte har en tydeligere tematisk komponent.

Jan Bjålie
Forskningsdekan
Jan G. Bjålie

– MSCA kan være en god start for å prøve ut rollen som koordinator, forteller forskningsdekan Jan Bjålie. – Generelt er det viktig at våre forskere er aktive i ulike forskningsnettverk og gjør sin kompetanse synlig. Litt tålmodighet er også påkrevet, man må gjerne gå noen runder for å lykkes, fortsetter han.

Helseklyngen i pillar 2 fokuserer på viktige helserelaterte utfordinger. EU legger noen føringer på prosjektenes innhold og fokus, men det er opp til forskerne beskrive gode planer for å løse utfordringene og utarbeide de konkrete forsknignsprosjektene. Det er også verdt å merke seg at EU har en stor satsing på kreftforskning innenfor de såkalte missions.

Minst kjent er mulighetene som finnes innenfor pilar 3. European Innovation Council (EIC) har programmer som understøtter innovasjon i ulike utviklingsfaser. Veksthuset for verdiskaping ved UiO er involvert i European Institute of Innovation and Technology (EIT) og forskere kan kontakte veksthuset for ytterligere informasjon om EIT Health

Mulighet for å påvirke fremtidige programmer

I disse dager gjennomfører EU den mest omfattende evalueringen av nåværende og tidligere rammeprogam for forskning forskning og innovasjon. Her gis forskere muligheten til å dele erfaringer og komme med synspunkter på hvordan EU kan forbedre seg. Forskningsdekan Jan Bjålie oppfordrer alle til å ta en tur innom videoannonseringen der Commissioner Mariya Gabriel lanserer evalueringen.

Nye Europeiske partnerskap innen helse

I 2023 forventes flere typer nye utlysninger som samfinansieres av EU og flere europeiske forskningsråd. I Horisont Europa betegnes dette som partnerskap. Innenfor Helse-klyngen skal det etableres minst 9 partnerskap.

Til nå er det kun Innovative Health Initiative (IHI) og European Partnership for Global Health (EDCTP3) som har hatt utlysninger. De nye partnerskapene vil ligne på og delvis erstatte finansieringsinstrumenter som kjent fra H2020, herunder såkalte ERA-NET-programmer og «Joint Programming Inititaives». Forskningsdekan Jan Bjålie påpeker at – det er svært viktig at våre forskningsmiljøer følger med på disse utlysningene og kontakter mulige samarbeidspartnere tidlig.

De nye partnerskapene vil blant annet fokusere på antibiotikaresistens, sjeldne sykdommer, persontilpasset medisin og beredskap for pandemier. Alle eksisterende og kommende helserelaterte partnerskap i Horisont Europa er beskrevet på Kommisjonens nettsider

Søknadsstøtte ved fakultetet

Enhet for ekstern forskningsfinansiering (EEF) er fakultetets støtteapparat for EU-søknader. Ta kontakt med EEF hvis du trenger ytterligere informasjon om søknadsmulighetene i Horisont Europa. EEF kan blant annet bistå med identifisering av søknadsmuligheter, strategisk rådgivning, gjennomlesning av søknadsutkast og administrative støtte og hjelp ved koordinering.

Horizon Europe Pillars

Publisert 8. feb. 2023 15:36 - Sist endret 16. feb. 2023 11:02