English version of this page

MED har nye retningslinjer for bruk av labjournal til forskning

Fakultetets oppdaterte retningslinjer for labjournal ble vedtatt av dekan Hane Flinstad Harbo i  forrige Lederforum. Alle forskere må sette seg inn i reglene.

illustrasjonsbilde av forskere som ser på regler for journalføring

Det er ditt ansvar som forsker å sørge for korrekt journalføring av forskningen du utfører på lab. Foto: Colourbox

Se saken om de nye retningslinjene i referatet fra Lederforumsmøtet 5. september 2023. Retningslinjene skal evalueres om ett år.

Det medisinske fakultets generelle retningslinjer for føring av labjournal

Føring av godkjent laboratoriejournal er obligatorisk for alle eksperimentelle fag. Journalen skal føres på en slik måte at andre kan gjenta forsøkene. Hovedformålet med journalen er å dokumentere laboratoriearbeid som eventuelt skal publiseres.

Journalen er UiOs eiendom og må innleveres ved utklarering eller når prosjektet avsluttes. Laboratoriejournalen skal oppbevares forsvarlig av instituttet eller avdelingen i minst 10 år etter forsøkene er avsluttet.

Føring av patentaktiviteter

Et sekundært mål med laboratoriejournalen er å gi grunnlag for patenter.
Hvis forsøk skal danne grunnlag for en patentsøknad er det nødvendig med klare, konsise, kronologiske innføringer med tydelig datering. Alle sidene skal signeres og dateres. For å kunne støtte seg til disse datoene bør sidene også signeres av annen person. Ved å signering bekrefter personen at han eller hun har lest og forstått intensjonen med forsøket.

1. Roller og ansvar

Veileder/gruppeleder/prosjektleder har ansvar for at alle som deltar i hans/hennes gruppe/prosjekt fører laboratoriejournal.

Avdelingsleder oppretter elektroniske labjournaler med definerte tilganger for avdelingens forskningsgrupper.

2. Språk

Bruk ikke slanguttrykk eller sjargong uten forklaring.

3. Redigering

Fjern aldri data eller tekst i protokollen. Sett en strek over avsnittet, og før på initialene dine. Korreksjoner beskrives i nærheten av rettelsen.

4. Beskrivelse av forsøk

Alle eksperimenter skal ha en tittel (navn), dato, metode(r), resultater, og konklusjon. Helst bør det være en kort beskrivelse av formålet med eksperimentet.

5. Detaljering

Navngi alle figurer og før beregninger med benevninger.

6. Referanser

Prøver som anvendes må dateres og merkes/nummeres slik at de er identifiserbare. Data skal alltid referere utvetydig til materiale/prøve.

7. Metoden beskrives nøyaktig

Inkluder relevante miljøfaktorer utstyr, materiale osv. Er en SOP (Standard Operating Procedure) tilgjengelig kan man enkelt vise til denne med SOP-nummer og revisjonsnummer. Hvis ikke må en fullstendig metodebeskrivelse inkluderes. Beskriv alle avvik fra skriftlig prosedyre.

8. Lagring av forskningsdata

Laboratoriejournalen skal inkludere all relevant informasjon og referanse til tilleggsinformasjon, som URL, database filer, PC filer etc.

Forskningsdata bør lagres sikkert på en lagringstjeneste som det jevnlig tas backup av. Du skal ikke lagre forskningsdata på hjemmeområde ditt (M:) eller lokalt på egen maskin.
Lagring av forskningsdata - Universitetet i Oslo (uio.no)

9. Hold labjournalen oppdatert.

Labjournalen skal også kunne brukes av eventuelle samarbeidspartnere og veiledere. I tillegg skal labjournalen være tilgjengelig for eksempelvis redelighetsutvalg, internrevisjoner og tilsynsmyndigheter når det er nødvendig.

10. Avsluttet arbeidsforhold i forskningsgruppen

Manglende innlevering ved endt arbeidsforhold kan hindre utklarering, utlevering av vitnemål og evt. straffeforfølges.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 6. sep. 2023 14:04 - Sist endret 15. sep. 2023 12:55