English version of this page

Et meningsfyllt lederverv

Johanna Henny Wagnerberger har ledet MedDocs i to perioder. Til høsten skal det velges en ny leder blant ph.d.-kandidatene. Les litt om hennes erfaringer fra vervet og om viktige oppgaver hun har jobbet med.

Til høsten skal det holdes valg på ny leder av MedDocs, som er en paraplyorganisasjon som representerer ph.d.-kandidatene ved MED og koordinerer fakultetets ph.d.-forumer.

Hva gjør lederen av MedDocs?

– Det er absolutt litt jobb å være leder for MedDocs, sier avtroppende leder Johanna Wagnerberger. Arbeidet består for det meste av å møte i Forskerutdanningsutvalget (FU), ph.d.-fora eller i arbeidsgrupper. Noen ganger krever det litt administrativt arbeid.

Johanna Henny Wagnerberger
Johanna Wagnerberger på laboratoriet i Domus Medica. Foto: Silje M. Kile Rosseland, UiO

– Jeg ville anslått at jeg gjennomsnittlig bruker en halv arbeidsdag i uken på MedDocs-relaterte oppgaver, noen ganger går det uker uten arbeid, andre ganger kreves en hel dag, forteller hun.

MedDocs ledere får derfor en ekstra måneds forlengelse for hvert år de er leder. Det skal forhindre at oppgaven spiser av tiden de skal bruke på graden sin.  

Lederen av MedDocs har som hovedoppgave å holde kontakt med ph.d.-forumene ved fakultetet for å kunne løfte samtale rundt temaer som engasjerer ph.d.-studentene. Det som kommer frem i diskusjonenene skal så videreformidles til Forskerutdanningsutvalget (FU) gjennom deltakelse i FU-møtene som holdes månedlig. 

– Jeg har personlig valgt å holde kontakt med ph.d.-forumene gjennom en felles mailingliste for oppdateringer i ny og ne, og en generalforsamling hvert semester hvor vi dykker litt dypere inn i nye og eldre temaer, forteller Johanna Wagnerberger.

Ledervervet er en nyttig erfaring

– Jeg har lært masse om hvordan fakultetet vårt er bygd opp, og om hvor stort ph.d.- programmet vårt virkelig er, forteller Johanna. Hun anbefaler ph.d.-kollegaer å gripe sjansen som byr seg ved høstens valg.

– Jeg tror veldig få stipendiater ville gjettet at vi har 1400 ph.d.-studenter! I tillegg har jeg fått en dypere forståelse av hvor viktig det er at vi prater sammen for å videreformidle hva vi trenger.

Wagnerberger har lært at hennes opplevelse av å være ph.d.-stipendiat er ganske forskjellig fra mange andres, selv for de som tar graden sin på samme fakultet på samme tid. Hvordan det er å være stipendiat i dag er vanskelig å se for seg dersom man ikke får høre det fra de som opplever det selv. Dagens opplevelse er forskjellig fra opplevelsen de andre som er del av FU hadde i sin tid som stipendiater. 

Mange ønsker seg endringer i utfyllende regler

Johanna Wagnerberger forteller at det i hennes tid som leder for MedDocs har dukket opp et par hovedtemaer som ofte kommer opp i diskusjonene. Mange studenter ønsker seg endringer i de utfyllende reglene for ph.d.-utdanningen

– Ph.d.-studentene jeg har snakket med ønsker seg spesielt en endring i reglen om at man trenger tre artikler i graden, forteller en engasjert MedDocsleder. Dette er fordi arbeidet som ligger bak en publikasjon kan være veldig varierende basert på blant annet fagfelt, tema og forskningsgruppens ambisjoner for artikkelen, fortsetter hun.

Johanna deltar nå i en arbeidsgruppe som jobber med revidering av MEDs utfyllende regler. Hun ønsker å erstatte dette punktet med annen formulering som trekker kravet fra et fast antall artikler mot en formulering som vektlegger publiserbarhet og at arbeidet tilsvarer det man kan forvente av 2,5 år med forskning på fulltid.

Utfordringer i relasjon med veileder

Et annet tilbakevennende tema i ph.d.-forumene er problemer eller usikkerheter i forholdet mellom veileder og student. Mange ph.d.-studenter føler at sikkerhetsnettene i konfliktsaker er for dårlige, og at kommunikasjon med veileder eller andre overordnede kan være vanskelig.

– Dette punktet har mange fasetter og ulike bakenforliggende årsaker som er umulige å oppsummere i en samlet konklusjon eller løsning, forteller Wagnerberger.

For å forebygge noen av de vanligste utfordringene deltar hun for tiden i en arbeidsgruppe som utarbeider et obligatorisk kurs for alle doktorgradsveiledere ved dette fakultetet.

– Dette håper vi både skal bidra til forståelsen bak lover og regler rundt ph.d.-utdanningen, og støtte veiledere i deres håndtering og refleksjon rundt veilederrollen, forteller hun.

Bidrar til evaluering av kursporteføljen

I tiden fremover skal FU, i tråd med MEDs årsplan revidere fakultetets kursportefølje for ph.d.-studenter. Johanna Wagnerberger tar med seg innspill fra ph.d.-studentene til hvilke kurs de savner. Helt på topp på ønskelisten ligger kurs i akademisk skriving, og et grunnleggende kurs i programmering.

Oppfordringer til ny leder og medstipendiater

– Det viktigste for en ny leder vil være å holde kontakten med andre ph.d.-fora, og se til at arbeidet vi nå har startet blir videreført, sier Wagnerberger.

 Hun er opptatt av at kontinuiteten i arbeidet for stipendiatene opprettholdes, noe som kan være vanskelig for så kortfristige stillinger. 

– Det er viktig at stipendiatene tar kontakt med ph-d.-foraene sine, forteller om hverdagen sin og engasjerer seg!  Akademia har forandret seg så mye i de siste årene, så man kan ikke forvente at veiledere, professorene eller den administrative ledelsen vet hvordan vi har det uten vår input, sier en engasjert MedDocsleder.

De fleste ph.d.-fora er hovedsakelig utformet for å skape en lokal arena hvor ph.d.-studenter kan møtes. Om man sliter med følelsen av isolasjon eller at man står litt alene i egne problemstillinger, så kan det hjelpe å bare delta i arrangementer eller kurs.

– Man må ikke nødvendigvis ta tak i de store temaene selv - du kan også bare stikke innom forumet ditt for å lære noe nytt og møte nye folk, oppfordrer Johanna Wagnerberger.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 29. mai 2024 14:33 - Sist endret 31. mai 2024 14:53