Jo Røislien

Fakultetet ønsker med dette å takke Jo Røislien for hans formidlingsinnsats innen medisinske fagområder som biostatistikk, helseøkonomi og statistikk anvendt i medisinsk forskning.

Portrett av Jo Røislien.

I TV-programmet Siffer, som har vært sendt på NRK1 høsten 2011, har Røislien klart å overbevise mennesker som tror de ikke liker tall, matematikk, og statistikk om at jo - det gjør de faktisk. For dette får han en digitalis purpurea.

Talentfull profilering

Ved fakultetet har Røislien sin hovedplass ved Avdeling for biostatistikk ved Institutt for medisinske basalfag, men er også involvert i forskning ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (Seraf) ved Institutt for klinisk medisin. Med et stort talent for formidling har han bidratt til å spre kunnskap om tallenes rolle i det medisinske fagfeltet til store deler av Norges befolkning.

Biostatistiker og matematiker

Røislien er involvert i ulike medisinske forskningsprosjekter som statistisk rådgiver og forsker. Han har en doktorgrad i statistikk fra NTNU, og de viktigste forskningsinteressene hans er statistiske metoder i medisinsk forskning, forskningsmetode og -filosofi og biostatistiske anvendelser.

Av Siv Tonje Håkensen
Publisert 30. nov. 2011 08:03 - Sist endret 19. mars 2019 08:11