Else Marie Siebke

Fakultetet deler ut høstens første digitalis til Else Marie Siebke som nå har pensjonert seg. Vi takker henne for innsatsen etter 32 års virke ved fakultetet.

Portrett av Else Marie Siebke.

Foto: Francesco Saggio, UiO

Forskerlinjestudentenes mor

Det er ikke alle som er så heldige å ha hatt en jobb de virkelig brenner for, slik som Maje Siebke. Hun administrerte til daglig fakultetets forskerlinje som har vært hennes hjertebarn de siste årene. Forskerlinjen, som har utviklet seg til å bli en stor suksess, er overlatt i trygge hender hos Borghild M. Arntsen.

Opprydningsarbeid

Før Maje Siebke ble ansatt som administrativ leder av Forskerlinjen, jobbet hun i 25 år med forskningsarbeid som ingeniør ved det som da het Fysiologisk institutt.

- Tidligere var opplæringen av stipendiater mangelfull og usystematisk både teknisk og teoretisk, forteller Maje. Jeg ble derfor engasjert i arbeidet med å få til en organisert og ryddig opplæring av unge forskeremner, og deltok til og med på det første møtet i fakultetsstyret om å få til en Forskerlinje ved fakultetet.

Administrator og medmenneske

Den administrative rollen gav Maje nye og spennende utfordringer, og hun følte seg heldig som fikk muligheten til å prøve noe helt nytt arbeidsmessig sett. Maje har hatt det daglige ansvaret for økonomien til Forskerlinjen. Hvert år mottar forskerlinjestudentene samlet sett 2,8 millioner kroner i øremerkede midler fra Norges forskningsråd. I tillegg har hun holdt styr på både veiledere og studenter. – Hos meg har studentene hatt et sted å få råd, og en skulder å gråte på. Gjennom alle de årene jeg har hatt dette ansvaret har jeg fått tett og nær kontakt med mange av studentene, en rolle jeg har trivdes veldig godt i, sier Maje.

Å finne de rette hodene

Maje mener at formidlingsoppgaven på sett og vis har vært hennes viktigste ansvar. – Vi har gjennomført flere prosjekter for å fremme interessen for forskning blant studentene og føler at vi har kommet langt. Når det gjelder rekrutteringen til Forskerlinjen er det viktig å nå frem til de rette personene. – En student som har problemer med å gjennomføre studiet sitt generelt, vil ikke klare å mestre Forskerlinjen i tillegg, avslutter Maje.

Av Silje M. Kile Rosseland
Publisert 26. aug. 2011 14:02 - Sist endret 19. mars 2019 08:11