Ola Didrik Saugstad

Fakultetet gratulerer professor i barnesykdommer Ola Didrik Saugstad, som den siste tiden har fått to store utmerkelser for sin banebrytende forskning.

Portrett av Ola Didrik Saugstad.

Romluft til nyfødte

De siste 200 årene har det vært vanlig å bruke ren oskygen i behandlingen av gjenoppliving av nyfødte med oksygenmangel. Saugstads forskning har endret denne standarden. Saugstad har oppdaget at bruk av ren oskygen er skadelig for barnet, og anbefaler i stedet vanlig romluft, som består av 21 prosent oksygen. Dette har ført til at de internasjonale retningslinjene er endret, og dødsraten for nyfødte med oksygenmangel er redusert med 30 prosent.

Tidligere denne måneden ble det annonsert at Saugstad er tildelt den internasjonale prisen The Landmark Award for denne forskningen. Prisen deles ut av American Academy of Pediatrics, og gis for arbeid som har hatt stor betydning for nyfødtmedisinsk praksis.

Bjørnsonprisen

For denne innsatsen får Saugstad også Bjørnsonprisen 2011. Bjørsonprisen deles ut av Bjørnstjerne Bjørnson-akademiet - det norske akademi for litteratur og ytringsfrihet. Akademiet jobber for å fremme litteratur og ytringsfrihet i Bjørnstjerne Bjørnsons ånd.

Saugstad deler årets Bjørnsonpris med skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr. Prisen deles ut den 29. oktober i Bjørnsonhuset i Molde, under Bjørsonakademiets seminar om mennesket i sorteringssamfunnet.

Internasjonalt anerkjent

Ola Didrik Saugstad er født i 1947, og er Norges mest internasjonalt anekjente og mest refererte barnelege. Han tok den medisinske embedseksamen i 1973. Etter dette var han stipendiat ved Universitetssykehuset i Uppsala. Hans veileder her var en av de fremste ekspertene på nyfødtmedisin i Skandinavia, Gösta Rooth. Senere tok han doktorgrad ved Universitetet i Oslo. Han ble overlege i 1986 og professor i 1991, og har publisert over 250 vitenskapelige artikler.

Av Siv Tonje Håkensen
Publisert 25. okt. 2011 14:40 - Sist endret 19. mars 2019 08:11