Sophie Dorothea Fosså

Fakultetet gratulerer professor Sophie Dorothea Fosså som nå pensjoneres og takker for fremragende innsats som kreftforsker ved fakultetet siden 1993.

Sophie Dorothea Fosså i laboratoriefrakk.

Foto: Apollon, Ola Sæther ©

Fosså ble professor ved UiO i 1993. Hun er født i Tyskland og ble norsk statsborger i 1978. Hun forelsket seg i en medstudent i Tyskland og ble med ham til Norge, der hun siden har virket som lege og forsker.

Professor Fosså spesialiserte seg i onkologi med urologisk kreft som spesialområde og har en doktorgrad i blærekreft. I 1997 mottok hun Kong Olav Vs kreftforskningspris i 1997, og tre år senere St. Olavs Orden.

Fosså har publisert vel 750 vitenskapelige artikler registrert i Pubmed, og har vært hoved-og medveileder for 28 dr.gradsstudenter som har disputert og veileder for tiden 12 dr.gradsstudenter.

Digitalis Purpurea

Av Frode Vartdal og Silje M. Kile Rosseland