Erik Fosse

Professor Erik Fosse får fakultetets digitalis purpurea for utrettelig medisinsk innsats, både nasjonalt og internasjonalt, i krig og i fred.

Portrett av Erik Fosse.

Erik Fosse får fakultetets digitalis purpurea. Foto: UiO.

Et engasjement som strekker seg langt ut over både landegrenser og hva en kan forvente av en lege - professor Erik Fosse gir alt.

Siden Fosse tok doktorgraden i medisin i 1987 har han fått en lang profesjonell merittliste, og også høstet stor anerkjennelse for sin medisinske innsats både her hjemme og i utlandet.

Kirurgi og intervensjon

Fosse er spesialist i generell kirurgi og thoraxkirurgi, og har vært ansatt som professor ved fakultetet siden 1999. Han er også overlege ved intervensjonssenteret ved Oslo universitetssykehus.

Her forskes det på og utvikles nye behandlingsmetoder som innebærer bruk av avansert teknologi. Senteret driver utstrakt samarbeid nasjonalt og har stort faglig nedslagsfelt.

Å redde liv i bomberegn

Men Fosses engasjement stopper ikke ved Norges grenser. Det er som lege i krigssituasjoner de fleste kjenner ham. Som en som utrettelig kjemper for sivilbefolkningen i granatregn og bombeangrep.

Fosse har arbeidet som lege i krigssituasjoner i Gaza, Libanon, Afghanistan og Kosovo - noe som har gitt ham både Fritt Ords honnørpris og gjort ham til kommandør av St. Olavs Orden for medisinsk og samfunnsnyttig innsats.

Fakultetet gratulerer!

I tillegg har Fosse vært engasjert som instruktør i krigskirurgi i forsvarets sanitet i over 20 år, og han leder NORWAC, en organisasjon som driver humanitært arbeid i Midtøsten.

Fakultetet ønsker også å hedre Fosse - herved er vår digitalis purpurea overrakt. Gratulerer!

Publisert 1. okt. 2013 13:31 - Sist endret 19. mars 2019 08:25